TIADA BUKTI JESUS (a.s) ADALAH TUHAN

Posted: November 9, 2009 in Agama-Agama Dunia

Assalamualaikum dan salam sejahtera, saya nak berkongsi sedkit tentang Jesus (a.s) iaitu Nabi Isa a.s yang diangkat menjadi TUHAN (?) Sehingga ke hari ini, tiada seorangpun dapat membuktikan bahawa Jesus (a.s) adlah Tuhan, mengapa demikian, kerana sebijak mana pun manusia dalam mengkaji hakikat nabi isa a.s ini, maka penghabisan dari semua ini adlaah Jesus (a.s) hanyalah Rasul Utusan Allah swt yang mulia dan diantara 5 nabi Terkemuka Dunia yang mendapat julukan Nabi-Nabi Ulul Azmi kerana ujian yang diterima oleh Nabi-nabi Ulul Azmi ini bukanlah kecil. Umpamanya memindahkan gunung itu lebih mudah jika dibandingkan dengan tugas yang diterima mereka ini dari Allah swt.

(Surah An-Nisaa’ 4:171) Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara ugama kamu, dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar; sesungguhnya Al Masih Isa ibni Maryam itu hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam, dan (ia juga tiupan) roh daripadaNya. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya, dan janganlah kamu mengatakan: “(Tuhan itu) tiga”. Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian), supaya menjadi kebaikan bagi kamu. Hanyasanya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah daripada mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan cukuplah menjadi Pengawal (Yang Mentadbirkan sekalian makhlukNya).

Sangat jelas disini, perkara terpenting di dalam ayat ini adalah Allah menyatakan bahawa Nabi Isa a.s adalah Rasul Utusan, dan Kalimat daripada Allah serta Roh daripada Allah swt. Jika diteliti dengan sebaiknya, tiada seorangpun umat Kristian dapat menggunakan ayat-ayat Suci Al-Quran untuk membuktikan Ketuhanan Jesus (a.s). Jika ini yang dilakukan oleh Umat Kristian seluruhnya maka Umat Kristian seluruhnya harus mengambil keseluruhan konteks pembicaraan berkenaan Jesus (a.s) di dalam Al-Quran. Diantara firman Allah swt yang penting untuk diperhatikan adalah;

(Surah Al-Maidah 5:72-76)

(72) Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam”. Padahal Al-Masih sendiri berkata:” Wahai Bani Israil! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya Syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim”.

(73) Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga tuhan”. Padahal tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan yang Maha Esa. Dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir dari antara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

(74) Oleh itu tidakkah mereka mahu bertaubat kepada Allah dan memohon keampunannya (sesudah mereka mendengar keterangan-keterangan tentang kepercayaan mereka yang salah dan balasan seksanya)? Padahal Allah Maha pengampun, lagi Maha Mengasihani.

(75) Tiadalah Al-Masih Ibni Maryam itu melainkan seorang Rasul yang telah terdahulu sebelumnya beberapa orang Rasul, dan ibunya seorang perempuan yang amat benar, mereka berdua adalah memakan makanan (seperti kamu juga). Lihatlah bagaimana kami jelaskan kepada mereka (ahli kitab itu) keterangan-keterangan (yang tegas yang menunjukkan kesesatan mereka), kemudian lihatlah bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawa nafsu mereka dari menerima kebenaran yang jelas nyata itu).

(76) Katakanlah (wahai Muhammad): “Patutkah kamu menyembah sesuatu yang lain dari Allah, yang tidak berkuasa memberi mudarat kepada kamu dan tidak juga berkuasa memberi manfaat? Padahal Allah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”

Jika umat Kristian menolak konteks ini, maka tiadalah maknanya jika Umat Kristian hendak mengambil sebahagian dari Al-Quran untuk membuktikan Ketuhanan Jesus (a.s). Berbeza jika kita memperhatikan Teks dalam Bible milik Umat Kristian, dimana ayat-ayat didalamnya saling bercanggah antara satu dengan lainnya, tidak dapat kita hendak menjangkanya, kerosakan Teks Bible mencecah ribuan berdasarkan kajian-kajian semasa. Kesucian Kitab Bible menjadi persoalan serius dikalangan Ulama-Ulama Kristian, dengan jelas kepada kita Umat Islam, bahawa tidak ada satupun Kitab didunia ini yang setanding dengan Al-Quran.

By, Penghibur

Komen-komen
  1. Penghibur berkata:

    @OREMUST

    PERHATIAN : Oleh Kerana Saya Tidak Mengetahui Siapakah Nama Orang Yang Sedang Berbicara Dengan Saya, Maka Atas Sebab Itu Saya Memanggilnya Dengan Nama LEX merujuk blog saudara kita ini. Tapi Sekarang Saya Akan Ubah Mengikut Namanya Iaitu OREMUST.

    OREMUST=====> Apakah maksud ‘roh’? Roh bermaksud benda hidup yang tidak mempunyai badan atau jasad (fizikal) seperti manusia biasa. Mata manusia tidak boleh melihat roh. Manusia diberikan tubuh badan fizikal dan juga jiwa. Jiwa adalah berbentuk roh iaitu tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Tubuh badan manusia akan mati selepas satu tempoh tetapi jiwa manusia adalah kekal. Selepas kematian, jiwa manusia akan diadili dan dihantarkan sama ada di Surga, Purgatori atau Neraka.
    Tuhan Allah adalah dalam bentuk roh iaitu tidak mempunyai tubuh badan fizikal dan tidak boleh dilihat dengan mata kasar.

    PENGHIBUR =====> Roh ciptaan Allah swt itu memang tidak terlihat oleh mata kasar, itu saya sedia maklum, malah saya kami umat Islam memahami lebih dalam dari yang anda fahami.

    Tetapi Lex, Roh Allah ini BUKANLAH Allah itu sendiri, kerana ini adalah Roh CIPTAAN Allah, Roh dari Allah! Allah swt itu tiada perkaitan dengan Roh ini kerana Dzat Allah swt WUJUD Tidak Bersebab, Tiada Permulaan, Tiada Akhiran, Tidak Dicptakan.

    Jesus mempunyai Roh dari Allah, ini sebuah penghormatan dari Allah swt kepadanya, tetapi anda kena faham disini, Roh yang ada pada anda dan ada pada saya dan Roh yang ada pada seluruh alam ini termasuk haiwan juga adalah Roh Allah iaitu Roh dari Allah, iaitu Roh yang dicipta, milik (kepunyaan) Allah.

    Suatu yang dicipta Allah adalah dinamakan hamba Allah dan BUKAN Allah itu sendiri. jika saya katakan pada anda, ada seseorang kerasukan jin, adakah orang kerasukan jin ini anda akan mengatakan dia adalah jin? atau dia tetap manusia?

    “Jesus (a.s) Dilahirkan Bererti BUKAN Permulaan, Jesus (a.s) Mati Bererti Dia BUKAN Penghabisan”

    OREMUST =====> Doktrin tentang Triniti adalah ajaran Jesus yang diperturunkan melalui Tradisi Suci kepada umat Kristian. Sibu Catholic telahpun menerangkan dengan jelas konsep Triniti mengikut Koran.

    PENGHIBUR =====> Sangat menghairankan, dimana di dalam Bible Jesus mengajar tentang TRINITI? Jesus dengan jelas menentang TRINITI, TRINITI bukanlah Esa, malah TRINITI adalah Konsep yang menyimpang dari Konsep Tauhid yang sebenarnya.

    Buktikan pada kami;

    (1) TRINITI adalah Tuhan Maha Esa, Tuhan Sehakikat, Tidak Terpisah bahawa ini adalah FAKTA yang KONKRIT, mohon rujukan Bible.

    OREMUST =====> Jesus adalah Anak Manusia dan juga Anak Allah. Jesus adalah Allah (God).

    PENGHIBUR =====> Saya suka berkongsi tentang hal ini, anda tidak boleh menolak dalil dari Al-Quran semata-mata anda adalah kristian, jika anda jujur dalam ber-Tuhan, maka anda tidak keberatan dengan wahyu Al-Quran dalam ilmu perbandingan agama.

    (1) Jesus (a.s) Anak Manusia, ya saya dan anda juga adalah Anak Manusia dan BUKAN Anak Harimau atau Anak Ikan Paus.

    a. (Malachi 3:6)
    Bahawasanya Aku, Tuhan, Tidak berubah.

    b. (Bilangan 23:19)
    Allah BUKANLAH MANUSIA, sehingga ia berdusta, ia BUKAN ANAK MANUSIA, sehingga ia menyesal.

    c. (John 5:37)
    Bapa yang mengutus Aku…KAMU TIDAK PERNAH MENDENGAR SUARANYA, RUPANYA PUN TIDAK PERNAH KAMU LIHAT.

    Saya yakin para murid Jesus (a.s) PASTI MENDENGAR suara Jesus (a.s)!

    PERHATIAN : Persoalan penting disini adalah sekiranya Tuhan sememangnya merancang untuk berubah bentuk menjadi manusia, mengapa dia mengemukakan kenyataan yang hakikatnya bertentangan dengan pegangan akidah Kristian?

    (1 Corinthians 14:33)
    Sebab Allah tidak menghendaki kekacauan, tetapi damai sejahtera.

    (2) Jesus (a.s) Anak Allah (?) ini kes berat ni.

    a. (Kejadian 6:1-4)
    ….anak-anak Allah mengahwini anak-anak manusia…

    b. (Keluaran 4:22)
    ….Israel adalah anak-Ku, anak sulung-Ku.

    c. (Jeremiah 31:9)
    …Efraim adalah anak-Ku yang sulung.

    d. (Lukas 3:38)
    …menurut pendapat orang..Dia (Jesus) anak Yusuf, anak Eli, anak Matat…anak Enos, anak Set, anak Adam, anak Allah.

    e. (Roma 8:14)
    Orang yang dipimpin oleh Ruh Allah, maka mereka itu, anak-anak Allah.

    Lex, saya ingin bertanya;

    (i) Berapa ramai ANAK Allah?
    (ii) Siapa ANAK SULUNG Allah yang sebenarnya?

    CATATAN : Istilah Anak Allah adalah kiasan araupun dikategorikan sebagi metafora.

    Kalaulah semata-mata kalimah ANAK ALLAH yang disebut Jesus kita terima tanpa memikirkan unsur kiasan atau metafora, bagaimana dengan ini

    a. ( Keluaran 7:1)
    Tuhan berfirman kepada Musa, “Dengarlah, Aku akan menjadikan engkau ‘Tuhan’ di depan Firaun, dan harun sebagai nabimu.”

    b. (Mazmur 82:6)
    “Aku berkata bahawa kamu semua ‘Tuhan’, bahawa kamu semua anak Yang Maha Tinggi.”

    c. (John 10:34)
    Jesus berkata kepada mereka : “Bukankah telah tertulis di dalam Taurat kamu bahawa Allah telah berfirman : Kamu adalah ‘Allah’?”

    d. (2 Korintus 4:4)
    ..Iblis adalah Tuhan pada masa ini…

    CATATAN : Semua ini membuktikan bahawa kamu celaru dengan isi kitab kamu.

    OREMUST =====> Allah Bapa berfirman dan Firman itu adalah Allah. Allah adalah roh. Jadi, Allah adalah Allah Bapa, Allah Anak (Firman) dan Allah Roh.

    PENGHIBUR =====> Sepatutnya biar lebih jelas

    (John 1:1-14)
    Pada mulanya adalah firman, Firman itu BERSAMA-SAMA Allah dan Firman itu adalah Allah…Firman itu telah menjadi manusia, dan diam di antara kita.

    These word are not the word of Jesus (a.s), but of St.John (or whoever is the author of this gospel). Christian Scholars say that these the word of a Jew called Philips of Alexandria, who wrote them before Jesus (pbuh) were born and claimed no divine inspiration for them.

    Ulasan saya, sangat pelik ayat ini, saling bercanggahan tak tentu hala, untuk pengetahuan anda, Para Ilmuan Kristian turut mempertikaikan bukan sahaja kredibiliti Injil john sebagai kitab Suci, bahkan mempertikaikan John, anak murid Jesus sebagai pengarangnya.

    PERHATIAN : Kita gantikan “Firman” dengan “Allah”

    “Pada mulanya adalah ALLAH, ALLAH itu BERSAMA-SAMA ALLAH dan ALLAH itu adalah ALLAH…”

    Disana terdapat 2 Tuhan? Gods?

    By, Penghibur

    OREMUST =====> Bagaimana mungkin awak memahami konsep Allah lebih baik daripada orang lain? Allah yang awak sembah TIDAK SAMA dengan Allah yang kami sembah. Awak hanya memahami lebih mendalam tentang Allah yang awak sembah, bukan tentang Allah yang disembah oleh umat Kristian.

    Allah adalah Supreme Being yang kesempurnaan-Nya tidak terbatas yang mencipta segalanya dan merupakan sebab kewujudan semua ciptaan. Allah terletak paling atas daripada segala makhluk hidup, wujud dengan sendirinya, dan Roh yang sempurna tanpa batas.

    Apakah Roh? Roh ialah kejadian (being) yang memiliki kefahaman, kebebasan membuat pilihan (free will), dan hidup kekal selamanya. Roh tidak memiliki tubuh badan fizikal. Apabila Allah berfirman atau berkata-kata, kita sebenarnya menceritakan tentang Allah secara gambaran sahaja kerana Allah tidak memiliki mulut seperti manusia.

    Malaikat dan Iblis adalah roh. Manusia merupakan separa roh kerana manusia memiliki tubuh badan. Jiwa manusia merupakan roh, yang tidak terbatas kepada jisim dan tidak dapat dimusnahkan oleh manusia lain.

    Oleh kerana Allah adalah Roh maka Allah memiliki kesedaran (mengetahui dan memahami) tentang kewujudan diri-Nya sendiri. Kesedaran ini ‘mewujudkan’ Imej Allah sendiri. Kesedaran ini bukan seperti kesedaran yang dialami oleh manusia biasa tetapi merupakan Persona yang hidup, substan yang sama dengan Allah, dan satu dengan Allah (Bapa). Persona yang hidup ini ialah Allah Anak. Allah Anak merupakan Firman dan Kebijaksanaan Allah Bapa.

    “In the beginning was the Word, and the Word was with God; and the Word was God” (John 1:1).

    Allah Bapa melihat imej-nya pada Allah Anak, mengasihi Allah Anak, dan Allah Anak mengasihi Allah Bapa untuk selamanya. Kedua-duanya saling mengasihi kerana mereka melihat ketidakterbatasan Allah dalam diri masing-masing, keindahan ketuhanan, Kebenaran Agung Allah. Kejadian mengasihi sesama antara Allah Bapa dan Allah Anak bukan sekadar pemikiran biasa seperti yang dialami oleh manusia, tetapi ‘mewujudkan’ Persona ketiga, Roh Allah atau Roh Kudus yang memiliki substan yang sama seperti Allah.

    “But when the Advocate has come, whom I will send you from the Father, the Spirit of truth who proceeds from the Father, he will bear witness concerning me” (John 15:26)

    Apabila membuat rujukan kepada Alkitab, sila gunakan pautan ini: http://www.drbo.org/

    Ajaran, doktrin dan dogma Katolik datang daripada dua sumber utama iaitu Tradisi Suci (ajaran oral) dan Alkitab. Antara dua sumber ini, Tradisi Suci merangkumi semuanya termasuk Alkitab. Alkitab tidak mengandungi semua ajaran, doktrin dan dogma Katolik. Apabila saudara merujuk kepada Alkitab dan mempersoalkan doktrin Trinity maka saudara sebenarnya tersilap. Seperkara lagi, saudara tidak menerima (tidak mempercayai) Alkitab tetapi menggunakan Alkitab untuk menegakkan pernyataan saudara. Ini suatu yang luarbiasa. Sebelum Alkitab digunakan sebagai bukti, saudara haruslah terlebih dahulu mempercayai Alkitab sebagai Firman Allah yang benar.

    Tafsiran peribadi saudara ke atas ayat-ayat suci Alkitab adalah silap dan terpesong. Hanya Gereja yang diberi autoriti untuk mentafsir Alkitab secara benar dan menurut Tradisi Suci. Oleh itu, adalah sia-sia jika saudara mentafsir Alkitab dan menganggap bahawa tafsiran saudara adalah benar. Jika saudara berkata bahawa saudara pakar mentafsir Koran, saya tidak ada komen kerana itu adalah urusan saudara tetapi saudara tidak layak untuk melantik diri sendiri sebagai orang yang pakar dalam hal mentafsir Alkitab.

    Kesaksian Santo Yohanes dalam John 1:1-14 merupakan testimoni yang kukuh bahawa Yesus adalah benar-benar Anak Allah dan Yesus adalah Allah.

    Sebenarnya saudara sendiri yang mengelirukan diri sendiri kerana saudara membuat pilihan untuk tidak mahu menerima atau mendengar ajaran Kristian. Allah Tritunggal (Trinity) adalah SATU Allah (bukan tiga). Allah Bapa adalah Allah. Allah Anak adalah Allah. Allah Roh adalah Allah. Allah Bapa bukan Allah Anak. Allah Anak bukan Allah Roh. Allah Roh bukan Allah Bapa. Ada tiga Persona yang sama substan dan adalah Allah tetapi bukan tiga Allah tetapi satu Allah. Konsep Tritunggal adalah suatu misteri yang sukar untuk difahami oleh pemikiran manusia yang terbatas.

    Jika awak benar-benar enggan menerima konsep Tritunggal Allah, satu Allah tetapi tiga Persona, bagaimana pula saudara dapat menerangkan Allah itu SATU?

    • Penghibur berkata:

      ULASAN PENGHIBUR :

      (1) Ada beberapa bahagian dari ulasan anda telah saya jelaskan, saya juga tidak tahu kalau anda mengedit jawapan anda untuk melengkapinya. Saya tidak keberatan untuk penambahan jawapan anda.

      (2) TRINITI – Anda menjelaskan panjang lebar pun tiada gunanya, jika tidak merujuk pada Al-Kitab, BUKTIKAN bahawa Al-Kitab ada menyentuh tentang TRINITI. Jika anda hanya membicarakan berdasarkan pemahaman anda yang anda dengar dari Paderi, ia 100% tertolak. jika anda gunakan pendekatan ini sebagai membuktikan TRINITI, maka Al-Kitab tidak diperlukan. Persoalannya sekranag adalah :

      a. Apakah peranan Al-Kitab?
      b. Al-Kitab yang anda miliki itu wajib anda laksanakan atau sekadar buku sejarah?
      c. Berdasarkan ulasan anda TRINITI membuktikan bahawa Allah itu LEMAH, anda bersetuju?

      (3) Jangan asyik kata kami umat islam tak faham itu, tak faham ini, tetapi bezanya kami umat Islam dengan kamu umat Kristian adalah, kami membuat rujukan penuh berdasarkan Kitab Suci Al-Quran dan Kitab Bible yang diragukan kebenarannya dengan total. Bagaimana anda?

      By, Penghibur

  2. Penghibur berkata:

    @Lex

    Kenapa masih moderasi artikel saya, saya dah baca ulasan anda, tapi saya harap supaya semua sidang pembaca boleh membaca jawpan saya dan jawapan anda.

    Saya yakin, setakat ini saya masih dalam topik perbincangan dan saya juga yakin ia sesuai untuk semua lapisan masyarakat.

    By, Penghibur

    OREMUST =====> Jika komen saudara perlu dijawab, saya (sebagai pemilik blog) akan menerbitkannya. Jika perlu diberi maklum balas, saya akan melakukannya. Sebelum disiarkan, saya perlu masa untuk menyediakan jawapan.

  3. Penghibur berkata:

    OREMUST =====> Apakah Roh? Roh ialah kejadian (being) yang memiliki kefahaman, kebebasan membuat pilihan (free will), dan hidup kekal selamanya. Roh tidak memiliki tubuh badan fizikal. Apabila Allah berfirman atau berkata-kata, kita sebenarnya menceritakan tentang Allah secara gambaran sahaja kerana Allah tidak memiliki mulut seperti manusia.

    PENGHIBUR =====> Ini pun saya tidak membantah dan saya bersetuju, tetapi saya ingin tegaskan beberapa hal yang saya kira penting disini iaitu Roh yang kita sedang bicarakan ini akan berhadapan 2 Ujian iaitu Ujian Kebenaran dan Ujian Kepalsuan, oleh kerana itu Allah swt membekalkan pada kita AKAL supaya kita berfikir dengan apa yang kita pilih, tiap-tiap Roh akan dihadapkan kepada balasan, sama ada balasan kebaikan mahupun keburukan. Kita perhatikan seketika pernyataan dibawah ni;

    “Apabila Kita Diberi AKAL, Bererti Kita Mempunyai PILIHAN,
    Apabila Kita Diberi PILIHAN, Maka Ada BENAR Dan SALAH,
    Apabila Ada BENAR Dan SALAH, Maka Ada DOSA Dan PAHALA,
    Apabila Ada DOSA Dan PAHALA, Maka Ada SYURGA Dan NERAKA,
    Apabila Ada SYURGA Dan NERAKA, Maka Ada SYARIAT Allah,
    Apabila Ada SYARIAT Allah, Maka [deleted],
    [deleted]
    [deleted]

  4. Penghibur berkata:

    OREMUST =====> Malaikat dan Iblis adalah roh. Manusia merupakan separa roh kerana manusia memiliki tubuh badan. Jiwa manusia merupakan roh, yang tidak terbatas kepada jisim dan tidak dapat dimusnahkan oleh manusia lain.
    Oleh kerana Allah adalah Roh maka Allah memiliki kesedaran (mengetahui dan memahami) tentang kewujudan diri-Nya sendiri. Kesedaran ini ‘mewujudkan’ Imej Allah sendiri. Kesedaran ini bukan seperti kesedaran yang dialami oleh manusia biasa tetapi merupakan Persona yang hidup, substan yang sama dengan Allah, dan satu dengan Allah (Bapa). Persona yang hidup ini ialah Allah Anak. Allah Anak merupakan Firman dan Kebijaksanaan Allah Bapa.

    PENGHIBUR =====> Saya tidak keberatan dengan pendekatan ROH yang anda gunakan untuk Malaikat dan Iblis untuk menunjukkan hamba-hamba Allah ini tidak terlihat oleh mata kasar. Manusia juga mempunyai ROH, saya memang tidak keberatan Sekali lagi saya tegaskan bahawa ROH ini adalah Roh Ciptaan Allah.

    (1) MALAIKAT adalah di antara hamba Allah yang GHAIB dari pandangan mata manusia. Malaikat Allah yang ghaib ini juga MEMPUNYAI ROH. Malaikat itu BUKAN Roh, tetapi Malaikat-Malaikat Allah itu sama seperti Manusia yang mempunyai Roh.

    “Malaikat Memiliki Roh”

    Jika manusia sendiri tidak dapat menerangkan bagaimana rupabentuk Roh, begitulah juga Malaikat Allah ini, Malaikat-Malaikat Allah ini juga tidak tahu bagaimana rupabentuk Roh mereka, hanya kepada Allah swt kita berserah.

    (2) IBLIS juga demikian, walaupun manusia tidak melihat wajah sebenarnya kerana tidak tercapai oleh mata kasar kita sebagai manusia, Iblis juga MEMPUNYAI ROH! Iblis sendiri tidak mampu merungkai Hakikat Roh, hanya kepada Allah swt kita berserah.

    (3) MANUSIA juga mempunyai Roh, tidak ada manusia yang tidak mempunyai Roh.

    Roh-Roh adalah Roh ciptaan Allah swt, Hakikat Roh ini hanya Allah swt sahaja yang Maha Mengetahui. Berbalik kepada Roh yang dimiliki Manusia, Roh inilah yang sebenarnya merasa sakit, melihat, mendengar, berfikir, berjalan dan macam-macam lagi.

    Roh inilah yang akan berhadapan dengan Balasan Syurga atau Balasan Neraka. Kemudian Allah swt membekalkan kepada manusia Akal serta panduan hidup iaitu wahyu-Nya yang disampaikan oleh Nabi-Nabi pilihan Allah dimuka bumi ini.

    (4) Berkenaan Dzat Allah swt, manusia harus memahami Sifat yang berdiri pada Dzat Allah, kerana jika dihuraikan berdasarkan AKAL Manusia semata-mata, maksudnya akan rosak dari Hakikat Allah swt itu sendiri.

    Saya telah jelaskan sekalipun malaikat dan iblis adalah GHAIB (tidak terlihat oleh mata kasar manusia), Malaikat dan Iblis ini juga mempunyai Hakikat Roh dan hakikat ini juga tidak diketahui oleh Malaikat dan Iblis, hanya Allah swt sahaja mengetahui hakikat Roh pada Malaikat dan Iblis. Sebagaimana Manusia yang tidak dapat menerangkan hakikat Roh yang dimilki Manusia sendiri.

    Allah swt tiada perkaitan dengan Roh-Roh ini, kerana semua roh ini adalah ciptaan Allah, apabila dikatakan ciptaan Allah, maka ia bermaksud semua ciptaan ini adalah hamba-hamba-Nya.

    Allah swt tidak dapat diterangkan oleh satu apa pun, tidak ada sesuatupun yang mampu menyerupai Allah, tidak pula Allah akan menyerupai hamba-hamba-Nya, malah apa-apa yang terlintas di hati dan di fikiran kita manusia pun BUKAN Hakikat Allah. Inilah BUKTI ke-Mahakuasaan Allah swt.

    “Segala Sesuatu Pasti Musnah KECUALI Allah, Roh-Roh Ini Juga Boleh Dimusnahkan Allah swt Jika Dia berkehendak”

    KESIMPULAN : Allah Anak adalah sebuah pernyataan yang ditentang oleh Allah swt sendiri, Allah swt tidak memerlukan anak untuk menterjemahkan diri-Nya. Ini adalah sebuah kesalafahaman manusia dalam memahami sifat yang berdiri pada Dzat Allah swt.

    Sama ada ANAK ini adalah ANAK secara Biologi (mengikut istilah Kristian indonesia) ataupun apa maksudnya yang boleh membawa kepada menyekutukan Allah swt adalah HARAM 100%.

    “..Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan..”

    OREMUST =====> Allah adalah Supreme Being, Roh yang sempurna secara infinit (tanpa batas). Saya tidak faham konsep ‘dzat’ yang awak maksudkan. Adakah itu bermakna ’substan’? Umat Kristian tidak silap apabila menerima ajaran Yesus sendiri bahawa Dia adalah Anak Allah. Kerana cinta kasih besar Allah yang tidak terhingga akan manusia ciptaan-Nya, maka Allah sanggup turun ke dunia sebagai manusia (tetapi keallahan-Nya tetap kekal) untuk menebus manusia daripada dosa kerana hukum dosa ialah mala petaka di Neraka untuk selamanya. Allah telah membuat keputusan untuk berbuat demikian, apakah yang boleh saya lakukan kecuali menerima kehendak Allah.

    Adakah kuasa Allah terbatas sehingga Dia tidak dapat menjadi manusia? Allah itu Mahakuasa. Saudara tidak berhak untuk mengatakan apa yang Allah boleh buat dan tidak boleh buat!

    • Penghibur berkata:

      ULASAN PENGHIBUR :

      (1) Dzat Allah swt itu berdiri dengan sendiri tanpa memerlukan apa-apa pun. Jika kita memerhatikan manusia, manusia juga berdiri, tetapi berdiri manusia itu memerlukan tempat, sedangkan Dzat Allah swt TIDAK MEMERLUKAN TEMPAT. Anda perlu membaca dengan baik semua ulasan saya sebelum ini, sebab itulah JANGAN ASYIK DELETE SAJA ULASAN SAYA< akhirnya anda tidak dapat memahami konteks.

      (2) Allah swt TIDAK perlu SUBSTAN, tiada istilah SUBSTAN pada Allah swt. saya dah cuba kongsikan pada anda tentang WUJUD Allah dan WUJUD Manusia, kedua-duanya pun wujud, tetapi WUJUD kedua-dua ini sangat berbeza samasekali. Begitu juga Dzat Allah swt, Dzat disini BUKAN bermaksud Allah swt mempunyai Dzat seperti MAKHLUK. Allah swt itu adalah Qadim lagi Azali, begitu juga suifat Allah swt.

      "Dzat Allah swt Tidak Memerlukan Tempat Kerana Allah swt Berdiri Dengan Sendiri-Nya, Tetapi Sifat Memerlukan Tempat, Sifat Allah swt Berdiri Pada Dzat Allah swt, Sifat Ini Juga Qadim Dan Azali"

      (3) Untuk pengetahuan anda Allah swt BEBAS dari Sifat BERFIKIR seperti MAKHLUK, Allah swt diluar dari sifat makhluk, sama ada berfikir, membuat keputusan, segala yang Perintah Allah swt serta Undang-Undang-Nya tidak memberi kesan kepada diri-Nya.

      (4) Allah swt maha Kuasa Tanpa Batasan, Inilah Topik Yang Paling Hebat, saya juga telah kongsikan serba sedikit, anda tentu tidak menyedarinya, iaitu;

      a. Sifat WAJIB Bagi Allah swt
      b. Sifat HARAM Bagi Allah swt
      c. Sifat HARUS Bagi Allah swt.

      PERHATIAN : Jika anda tidak memahami Sifat yang berdiri pada Dzat Allah swt, serupalah anda menyamatarafkan Allah swt dengan Ahli Sihir ataupun Dukun. Anda setuju begini?

      By, Penghibur

  5. Penghibur berkata:

    OREMUST =====> “In the beginning was the Word, and the Word was with God; and the Word was God” (John 1:1).

    Allah Bapa melihat imej-nya pada Allah Anak, mengasihi Allah Anak, dan Allah Anak mengasihi Allah Bapa untuk selamanya. Kedua-duanya saling mengasihi kerana mereka melihat ketidakterbatasan Allah dalam diri masing-masing, keindahan ketuhanan, Kebenaran Agung Allah. Kejadian mengasihi sesama antara Allah Bapa dan Allah Anak bukan sekadar pemikiran biasa seperti yang dialami oleh manusia, tetapi ‘mewujudkan’ Persona ketiga, Roh Allah atau Roh Kudus yang memiliki substan yang sama seperti Allah.

    PENGHIBUR =====> Berkenaan John 1:1-14, saya dah jelaskan ia saling bertentangan, lagipun ia tidak kuat untuk dijadikan pegangan. Sokongan terhadap ayat ini lemah.

    Untuk pengetahuan anda, sebenarnya peggunaan perkataan ‘Anak’ di dalam Bible hanya sebagi kiasan sahaja, tak lebih dari itu, ia adalah perkataan metafora, langsung tidak menunjukkan Anak Yang Hakiki. Jika anda mengambil penafsiran ‘Anak’ adalah yang hakiki, maka ini adalah suatu perbuatan yang menyekutukan Allah swt.

    Apabila saya membaca ulasan anda, saya ingin anda menjelaskan soalan-soalan dibawah, sebelum saya melanjutkan bahsan berkenaannya;

    (a) Apakah BEZA Nabi Dengan TUHAN?

    (b) Apakah Jesus (a.s) adalah NABI atau TUHAN?

    (c) Buktikan bahawa TRINITI adalah TUHAN SEHAKIKAT, TIDAK TERPISAH, bahawa ini adalah FAKTA yang KONKRIT.

    PERHATIAN (1) : Pembuktian anda kali ini sangat penting, suatu penjelasan yang tidak dijelaskan berdasarkan kitab Suci adalah tertolak samasekali, kerana wahyu Kitab adalah rujukan utama jika dibandingkan dengan pandangan peribadi atau cerita turun temurun bukanlah akurat. Kita bahaskan kemudian, sehingga anda memberikan jawapan terhadap 3 soalan kecil diatas.

    PERHATIAN (2) : Saya ingin menambah sedikit berkenaan Allah swt, Jesus (a.s) dan Roh Qudus.

    a. ALLAH SWT = Satu-Satunya Tuhan Yang Patut Disembah

    b. JESUS (a.s) = Diantara 5 Nabi Terkemuka yang dikenali sebagi Nabi Ulul Azmi

    c. ROH QUDUS = Malaikat Jibril a.s Iaitu Malaikat Allah Yang Bertanggungjawab Membawa Wahyu.

    OREMUST =====> Jika saudara menolak ayat John 1:1-14 atau tafsiran saya ke atas ayat itu, maka tidak ada apa lagi yang perlu dibincangkan kerana saudara telah membuat pilihan untuk ‘mempercayai’ tafsiran sendiri.

    Yesus adalah Anak Manusia DAN Anak Allah. Yesus benar-benar manusia dan juga Allah. Yesus adalah Persona Kedua dalam Allah Tritunggal Mahakudus. Bukan tiga Allah tetapi SATU Allah.

    Doktrin Allah Tritunggal diajar oleh Yesus sendiri dan disebar melalui Tradisi Suci. Saya tidak ada alasan untuk menolak ajaran Yesus yang benar. Saya tidak perlu membuktikan apa-apa tentang konsep Tritunggal kepada saudara kerana saudara sejak awal telah membuat pilihan untuk menolak konsep ini.

    Awak sememangnya silap apabila berkata bahawa Yesus bukan Allah. Kenyataan saudara menghujat Allah (blasphemous). Roh Kudus bukan malaikat Gabriel tetapi Roh Allah, Persona Ketiga.

    • Penghibur berkata:

      ULASAN PENGHIBUR :

      (1) John 1:1-14 tidak kuat untuk anda jadikan hujah untuk membuktikan Jesus adalah Tuhan, jika anda berfikir secara kritis dan logik, ayat itu saling bertentangan dan disana terdapat 2 TUHAN. Anda setuju ada 2 Tuhan?

      (2) TRINITI, Jesus adalah Anak Allah, saya dah kemukakan, BUKAN HANYA Jesus Anak Allah tetapi mereka yang membawa damai juga adalah Anak-Anak Allah, lagi saya ada bertanya pada anda, sipakah Anak Sulung Allah? Lagi TRINITI mohon rujukan Al-Kitab supaya ia tidak keluar dari Isi Kitab anda, jika tiada maka anda hanya bercerita kosong tentang hal ini.

      (3) Bukti Jesus mengajar Tradisi Suci? Juga mohon rujukan Al-Kitab, jika tiada maka ini benar-benar perbuatan manusia dan bukan Tuhan. Bukti sangat penting, jika tiada, apa gunanya anda beriman pada suatu pernyataan yang tidak dibuktikan bahawa itu adalah ajaran dari Allah yang mengutus Jesus!

      By, Penghibur

  6. Penghibur berkata:

    OREMUST =====> Sebenarnya saudara sendiri yang mengelirukan diri sendiri kerana saudara membuat pilihan untuk tidak mahu menerima atau mendengar ajaran Kristian. Allah Tritunggal (Trinity) adalah SATU Allah (bukan tiga). Allah Bapa adalah Allah. Allah Anak adalah Allah. Allah Roh adalah Allah. Allah Bapa bukan Allah Anak. Allah Anak bukan Allah Roh. Allah Roh bukan Allah Bapa. Ada tiga Persona yang sama substan dan adalah Allah tetapi bukan tiga Allah tetapi satu Allah. Konsep Tritunggal adalah suatu misteri yang sukar untuk difahami oleh pemikiran manusia yang terbatas.

    PENGHIBUR =====> Mohon bawakan sumber rujukan dari Al-Kitab, jika anda membuat pernyataan sebegini, maka anda tidak membicarakan berkenaan wahyu Allah ini iaitu Bible (berdasarkan pegangan Kristian dan tidak pada Islam)

    PERHATIAN : Pertentangan demi pertentangn akan timbul jika kita membuat perbandingan TRINITI yang anda kemukakan dengan kenyataan Bible;

    (Yohanes 17:3)
    “Inilah hidup yang kekal, yaitu supaya mereka mengenal Engkau, Allah yang Esa dan Yesus kristus yang telah Engkau suruhkan itu”.

    (Markus 12:29)
    “Maka jawab Yesus kepadanya, HUKUM YANG TERUTAMA ialah: Dengarlah olehmu hai Israel, adapun ALLAH TUHAN KITA ialah Tuhan yang Esa.”

    (Ulangan 4:35)
    “Maka kepadamulah ia itu ditunjuk, supaya diketahui olehmu bahwa Tuhan itulah Allah, dan kecuali Tuhan yang Esa tiadalah yang lain lagi”.

    (Ulangan 6:4)
    “Dengarlah olehmu hai Israel, sesungguhnya Hua Allah kita, Hua itu Esa adanya.”

    (Ulangan 4:39)
    “Maka sekarang ketahuilah olehmu dan perhatikanlah ini baik-baik, bahwa Tuhan itulah Allah, baik di langit yang di atas, baik di bumi yang di bawah, dan kecuali Ia tiadalah lain lagi.”

    (II Samuel 7:22)
    “Maka sebab itu besarlah Engkau, ya Tuhan Allah karena tiada yang dapat disamakan dengan dikau dan tiada Allah melainkan Engkau sekedar yang telah kami dengar dari telinga kami”.

    (Yahya 17:8)
    “Karena segala firman yang telah Engkau firmankan kepadaku, itulah aku sampaikan kepada mereka itu, dan mereka itu sudah menerima dia, dan mengetahui dengan sesungguhnya bahwa aku datang dari pada-Mu, dan lagi mereka itu percaya bahwa Engkau yang menyuruh aku”

    PENJELASAN (1) : Kitab Bible yang mengalami perubahan besar di dalamnya masih juga terdapat perkara-perkara yang benar seperti ayat-ayat yang dikemukakan di atas. Allah Maha Esa bererti Allah BUKAN 3 Tuhan atau Allah BUKAN 3 dalam 1 atau 1 dalam 3. (Ini saya akan buktikan kemudian)

    PENJELASAN (2) : Saya masih membicarakan berdasarkan Bible, mohon anda kemukakan dalil berdasarkan Bible, jika tidak anda sebenarnya tidak membuktikan apa-apa tentang TRINITI sebagai Akidah Umat Kristian.

    OREMUST =====> Pertama, saudara tidak sepatutnya menggunakan ayat-ayat suci Alkitab untuk membuktikan argumen saudara kerana saudara tidak mempercayai Alkitab. Kedua, saudara tidak memiliki autoriti untuk mentafsir ayat-ayat suci Alkitab mengikut kehendak sendiri. Ketiga, saya tidak mungkin dapat membuktikan argumen saya menggunakan Alkitab kerana (i) awak menolak Alkitab (ii) awak membuat tafsiran sendiri dan menolak tafsiran orang lain.

    • Penghibur berkata:

      ULASAN PENGHIBUR :

      (1) Mengapa saya tidak boleh menggunakan Isi Kitab Bible? Bukankah anda beriman dengan Bible? Disebabkan anda menolak Al-Quran tanpa sebarang alasan yang kukuh, maka saya gunakan Kitab Bible sepenuhnya, anda sepatutnya akur dengan hakikat pertentangan di dalam Bible. Bukannya berkata itu dan ini, lagi semua ayat Bible yang digunakan adalah untuk anda dan umat Kristian, bukan untuk saya. Saya dah maklum pada anda tentang hal ini.

      (2) Mungkin anda mempertikai autoriti saya untuk menggunakan Kitab Bible anda, tapi bagaiman dengan Ulama-Ulama kami (Islam) yang telah MEMBEDAH Kitab Bible 100%. Anda nak mengatakan mereka tiada autoriti? Syeikh Ahmed Deedat, Dr.Zakir Naik, Sabir Ally dan ramai lagi yang bertaraf internasional. Anda ingin mengatakan mereka menipu? Sebenarnya mereka berbicara berdasarkan isi kitab bible 100%.

      (3) Saya tidak memerlukan anda membuktikan pada saya supaya saya beriman kepada Al-Kitab, apa yang saya ingin anda buktikan adalah, anda membuktikan bahawa Iman anda terhadap Ketuhanan Jesus bersandarkan BUKTI yang BENAR. Andalah harus membuktikan bahawa Iman Dalam Kristian adalah Benar dan Allah sendiri membuktikan melaui Kitab-Nya. Ada atau tiada? BUKTI TRINITI!

      By, Penghibur

  7. Penghibur berkata:

    OREMUST =====> Jika awak benar-benar enggan menerima konsep Tritunggal Allah, satu Allah tetapi tiga Persona, bagaimana pula saudara dapat menerangkan Allah itu SATU?

    PENGHIBUR =====> Inilah jawapan saya untuk soalan anda, sila baca baik-baik dan fahami konteks pembicaraan saya.

    (Yohanes 17:3)
    “Inilah hidup yang kekal, yaitu supaya mereka mengenal Engkau, Allah yang Esa dan Yesus kristus yang telah Engkau suruhkan itu”.

    (Markus 12:29)
    “Maka jawab Yesus kepadanya, HUKUM YANG TERUTAMA ialah: Dengarlah olehmu hai Israel, adapun ALLAH TUHAN KITA ialah Tuhan yang Esa.”

    (Ulangan 4:35)
    “Maka kepadamulah ia itu ditunjuk, supaya diketahui olehmu bahwa Tuhan itulah Allah, dan kecuali Tuhan yang Esa tiadalah yang lain lagi”.

    (Ulangan 6:4)
    “Dengarlah olehmu hai Israel, sesungguhnya Hua Allah kita, Hua itu Esa adanya.”

    (Ulangan 4:39)
    “Maka sekarang ketahuilah olehmu dan perhatikanlah ini baik-baik, bahwa Tuhan itulah Allah, baik di langit yang di atas, baik di bumi yang di bawah, dan kecuali Ia tiadalah lain lagi.”

    (II Samuel 7:22)
    “Maka sebab itu besarlah Engkau, ya Tuhan Allah karena tiada yang dapat disamakan dengan dikau dan tiada Allah melainkan Engkau sekedar yang telah kami dengar dari telinga kami”.

    (Yahya 17:8)
    “Karena segala firman yang telah Engkau firmankan kepadaku, itulah aku sampaikan kepada mereka itu, dan mereka itu sudah menerima dia, dan mengetahui dengan sesungguhnya bahwa aku datang dari pada-Mu, dan lagi mereka itu percaya bahwa Engkau yang menyuruh aku”

    PENJELASAN (1) : Kitab Bible yang mengalami perubahan besar di dalamnya masih terdapat juga terdapat perkara-perkara yang benar seperti ayat-ayat yang dikemukakan di atas. Allah Maha Esa bererti Allah BUKAN 3 Tuhan atau Allah BUKAN 3 dalam 1 atau 1 dalam 3.

    PENJELASAN (2) : Sebelum perbincangan lebih jauh saya nak bagi sidikit ringkasan erti Esa pada Allah swt.

    [deleted]

    (b) Allah swt menegaskan lagi tentang ke-Esa-anNya seperti berikut;

    [deleted]

    (c) Allah swt memberi peingatan kepada orang seperti saudara sekalian (Kristian);

    [deleted]

    AKHIRKATA : Allah swt Maha Esa, dan saya tegaskan sekali lagi TRNITI BUKANLAH Konsep Mengenal Allah swt yang betul melainkan menyimpang dari ajaran sebenar.

    Allah iaitu Al-Ilah, adalah Satu-Satunya Yang Patut Disembah dan tiada sekutu bagi-Nya.

    By, Penghibur

    OREMUST =====> Awak membuat rujukan kepada Alkitab tetapi tidak menggunakan pautan http://www.drbo.org/. Ini menimbulkan masalah kerana terjemahan Alkitab yang paling tepat diperakui ialah Douay-Rheims Bible. Jika saudara tidak mampu berbuat demikian, tindakan saudara untuk berdiskusi menjadi sia-sia.

    Sebagai contoh: Apabila saudara memetik ayat suci Alkitab John 17:3 yang berbunyi “Now this is eternal life: That they may know thee, the only true God, and Jesus Christ, whom thou hast sent”, frasa yang berkaitan ialah ‘the only true God’. Perkataan ‘esa’ tidak ada. Perkataan ’satu’ juga tidak ada. Ayat ini sebenarnya bersaksi bahawa Allah Kristian adalah Allah yang benar.

    Seperkara lagi, tindakan saudara untuk memetik ayat suci Alkitab merupakan suatu kepelikan kerana saudara membuktikan doktrin awak dengan ayat-ayat suci Alkitab. Adakah awak menerima dan mempercayai Alkitab sebagai Firman Allah yang benar?

    Rujukan kepada Koran tidak akan diterima dan dihapuskan. Saya sudah memaklumkan kepada saudara tetapi saudara masih berdegil dan membuat rujukan kepdaa Koran. Umat Kristian menolak Koran. [Noktah]

    • Penghibur berkata:

      ULASAN PENGHIBUR ;

      (1) Janganlah asyik berkata Al-Quran tidak boleh diterima, pernahkah anda menguji diri anda tentang ketulusan kitab Suci Al-Quran?

      (2) Menolak Al-Quran tanpa Ilmu, itu maknanya apa?

      (3) Anda juga jangan berdegil, jika anda inginkan kebenaran yang hakiki anda patut membaca, memahami Al-Quran. Nikmatilah kata-kata Suci Al-Quran, ia benar-benar datang dari Allah Tuhan Seluruh Alam.

      By, Penghibur

  8. Penghibur berkata:

    PENGHIBUR =====> Anda boleh delete disini, tapi tidak di dalam Blog saya, dan mungkin akan datang ada ribuan kristian akan mengunjungi dan berbincang dengan saya tentang Tuhan. sekarang ni pun saya dah simpan semua isi perbincangan kita di dalam Blog saya, jika perlu saya buat tajuk besar.

    Mohon anda buktikan setiap persoalan yang saya bangkitkan, hanya dengan satu ulasan John 17:3 tidak cukup untuk membuktikan apa-apa kebenaran Kristian. Tetap juga dalam Versi Douay menunjukkan Jesus hanya utusan.

    Ada satu soalan lagi soalan, apakah beza antara Tuhan dengan Allah?

    OREMUST =====> Nampaknya saudara sendiri gagal untuk menjawab isu yang saya bangkitkan iaitu:

    1. Kenapakah saudara menggunakan ayat-ayat suci Alkitab untuk membuktikan doktrin saudara sedangkan saudara tidak mempercayai Alkitab?
    2. Kenapakah saudara memetik ayat daripada Koran sedang Kristian tidak menerima atau mempercayai Koran, dan saudara telahpun ditegur sebelum ini?
    3. Kenapakah saudara mengatakan John 17:3 tidak membuktikan apa-apa sedangkan awak sendiri telah memetik ayat ini untuk kononnya membuktikan doktrin awak? Tidakkah awak membaca John 17:3 yang telah bersaksi dengan penuh autoriti bahawa Jesus adalah Allah yang benar! Pengakuan saudara bahawa ‘…Tetap juga dalam Versi Douay menunjukkan Jesus hanya utusan’ menunjukkan bahawa saudara ke blog ini bukan untuk tujuan mencari kebenaran sebaliknya mahu menyebarkan kepercayaan peribadi awak.

    Sila rujuk Kamus tentang maksud ‘Tuhan’ dan ‘Allah’.

    • Penghibur berkata:

      ULASAN PENGHIBUR ;

      (1) Saya bukan membuktikan doktrin saya, saya hanya berkongsi pada anda bahawa Allah swt adalah Tuhan maha Esa dan tiada sesuatupun yang berada disamping-Nya. Tiada TRINITI disisi Allah swt.

      (2) Jika saya menggunakan ayat-ayat Suci Al-Quran DITOLAK 100% tapi bila kamu umat Kristian, boleh pula yer?

      (3) Saya memetik John 17:3, tetapi itu tidak membuktikan Jesus adalah Tuhan! Tiada BUKTI, lagipun anda hanya menggunakan satu ayat ini sahaja, bagaimana dengan yang lainnya?

      (4) Beza Tuhan dengan Allah, anda suruh saya rujuk KAMUS, umat Kristian selalu macam tu, suka lari dari menjawab soalan. Bukan susah, saya nak awak jawab soalan tu ja. Buat apa rujuk Kamus, anda itu yang sepatutnya menerangkan kepada umum, saya ingin memahami apa yang anda faham antara Tuhan dengan Allah.

      By, Penghibur

  9. Penghibur berkata:

    PENGHIBUR =====> Jika anda delete semuanya pun, saya tak kisah, anda mempunyai hak 100% untuk DELETE, dan saya tidak berkecil hati, kerana semuanya ada dalam simpanan aku, aku akan olah dan bahas semula di dalam Blog aku, ini akan meningkat kefahaman kepada umat Islam, bagaimana Kristian mengimani Tuhan.

    Termasuk Blog saya, jika WORDPRESS nak menghapuskan, saya tidak keberatan kerana saya boleh buat lebih canggih dari Blog Free ini.

    PERHATIAN : Perkara terpenting adalah isi perbincangan, tidak kira panjang atau pendek.

    OREMUST =====> Saya telah memberikan sebab kenapa sebahagian komen saudara dihapuskan. Jika awak mematuhi peraturan yang ditetapkan dalam blog ini, dan MENJAWAB semua isu atau persoalan yang saya bangkitkan, komen saudara tidak akan dihapuskan.

    Saudara tidak perlu bersusah payah bercerita tentang agama Kristian. Saudara tidak tahu apa-apa tentang agama Kristian kerana saudara tidak mempercayai Yesus sebagai Allah yang benar dan hidup.

    Jesus saith to him: I am the way, and the truth, and the life. No man cometh to the Father, but by me. [John 14:6]

    Saudara harus tahu bahawa ruangan ini bukan forum tetapi komen.

    Walau bagaimanapun, saya menanti saudara untuk menjawab soalan yang telah saya kemukakan. Inilah cabaran saya kepada saudara.

    • Penghibur berkata:

      ULASAN PENGHIBUR :

      (1) Saya tahu ni BUKAN ruangan FORUM tetapi ruangan KOMEN, seperti yang anda nyatakan, tapi SAYA JUGA TEGASKAN bahawa ANDA MEMPUNYAI untuk DELETE 100%, dan saya tidak keberatan.

      (2) Maaflah saya menyindir dalam sangat, tapi bukan niat saya macam tu, sekadar menguji hati anda saja. Saya tak tahu pula anda terasa sangatkan. Maaf yer.

      (3) Soalan anda, rasanya saya dah jawab dengan panjang lebar, dan saya hairan bagaimana anda boleh menyoal benda yang saya dah jawab, sebab itu JANGAN DELETE, atau mungkin anda skip jerr ni. Tak mengapalah.

      (4) TIADA BUKTI JESUS (a.s) adalah TUHAN, tetapi kalau Jesus (a.s) sebagai UTUSAN Tuhan memang TERBUKTI dengan Ilmiah dan tidak boleh disangkal. Bible juga membuktikan Jesus BUKAN TUHAN.

      (5) OREMUST ==> Jesus saith to him: I am the way, and the truth, and the life. No man cometh to the Father, but by me. [John 14:6]

      A. In order to understand the verse better we should read the context; (John 14:1-6)

      (John 14:1-6)
      (1) Let not your heart be troubled. You believe in God, believe also in me.

      (2) In my Father’s house there are many mansions. If not, I would have told you: because I go to prepare a place for you.

      (3) And if I shall go, and prepare a place for you, I will come again, and will take you to myself; that where I am, you also may be.

      (4) And whither I go you know, and the way you know.

      (5) Thomas saith to him: Lord, we know not whither thou goest; and how can we know the way?

      (6) Jesus saith to him: I am the way, and the truth, and the life. No man cometh to the Father, but by me.

      B. EVERY PROPHET IN HIS TIME IS THE WAY TO GOD

      Jesus (a.s) being a prophet of God rightly saidthat he was the way to God. Every Prophet of God, is the truth and the way to God. Moses (a.s) during his time and for his nation was the way, the truth and life and no man could come to God but through Moses (a.s). Every prophet of God in his time is the ultimate path and guidance to God.

      C. JESUS (a.s) SAID HE THAT HAS SEEN ME HAS SEEN THE FATHER

      Some Christians consider that Jesus (a.s) by stating that “he taht hath seen me hath seen the Father” in the verses ti follow is a proof that Jesus (a.s) claimed divinity. If you further read it is mentioned in Gospel of John 14:7-10

      (John 14:7-10)
      7 If you had known me, you would without doubt have known my Father also: and from henceforth you shall know him, and you have seen him. 8 Philip saith to him: Lord, shew us the Father, and it is enough for us. 9 Jesus saith to him: Have I been so long a time with you; and have you not known me? Philip, he that seeth me seeth the Father also. How sayest thou, shew us the Father? 10 Do you not believe, that I am in the Father, and the Father in me? The words that I speak to you, I speak not of myself. But the Father who abideth in me, he doth the works.

      D. KNOWING GOD IS SEEING GOD

      Jesus (a.s) says in the verse no 7

      “If you had known me, you would without doubt have known my Father also: and from henceforth you shall know him, and you have seen him.”

      Seeing according to Jesus (a.s) means knowing. Thus he who knows Jesus (a.s), also knows God. The miracles and works of the prophet (a.s) bear testimony to the existance of God.

      Rujukan; Dr.Zakir Naik

      By, Penghibur

  10. Penghibur berkata:

    Dear Penghibur FROM Sibu Chatolic

    Anda masih belum memahami konsep Blessed Trinity dalam ajaran Katolik walaupun sudah diberi penerangan yang jelas dan nyata. Walaupun begitu, saya tidak akan menghuraikan sekali lagi apa itu Blessed Trinity, sebaliknya, saya akan merujuk kepada “objection” anda dan Muslim yang lain terhadap topik Blessed Trinity. Saya akan merujuk kepada al-quran anda, PUNCA kepada segala KEKALUTAN terhadap doktrin Katolik ini.

    OBJECTION FROM ISLAM:

    Allah itu hanya SATU dan bukannya TIGA seperti didakwa penganut Kristian. Ini berdasarkan kepada beberapa surah dalam kitab anda:

    Contoh dari An-Nisa ayat 171:

    Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara ugama kamu, dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar; sesungguhnya Al Masih Isa ibni Maryam itu hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam, dan (ia juga tiupan) roh daripadaNya. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya, dan janganlah kamu mengatakan: “(Tuhan itu) TIGA”. Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian), supaya menjadi kebaikan bagi kamu. Hanyasanya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah daripada mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan cukuplah menjadi Pengawal (Yang Mentadbirkan sekalian makhlukNya).

    …dan beberapa lagi surah-surah dalam ayat quran yang mengatakan bahawa pengikut Kristian mendakwa TUHAN ITU TIGA dan TUHAN MEMPUNYAI ANAK (We believe Penghibur knows better his al-quran).

    CATHOLIC CHURCH ANSWERS:

    Dari permulaan agama Kristian disebar oleh para Rasul-rasul Jesus Christ, mereka tidak pernah menyatakan bahawa TUHAN ITU TIGA dan TUHAN ITU ADA ANAK (seperti dalam surah an-Nisa di atas). Memang benar Jesus tidak pernah mengajar tentang Trinity TETAPI MENDEDAHKAN misteri Trinity sebelum kembali ke syurga.

    “Going therefore, teach ye all nations; baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost.” Matt 28:19

    Di dalam ayat tersebut ada merujuk kepada 3 Persona; Father, Son and the Holy Ghost. Tetapi jangan terlepas pandang perkataan “NAME”, bukan “NAMES”, maksudnya kesemuanya adalah SAMA dan hanya SATU TUHAN TETAPI 3 PERSONA.

    Dan memang benar Bible menggunakan perkataan Son of God (Anak Allah), tetapi penjelasan Anak Allah bukanlah secara terus seperti manusia melahirkan anak secara normal. Di sinilah, anda harus melihat kepada ajaran Gereja tentang MAKSUD SEBENAR ANAK ALLAH, bukannya mengikut tafsiran anda.

    Khutbah Para Rasul sudah tentunya mengajar tentang beriman kepada Allah yang SATU TETAPI TIGA PERSONA. Sesudah para rasul tiada, sudah tentu pengikut Kristian awal berpegang teguh kepada ajaran Trinity ini. Ini dapat dibuktikan kepada ajaran para Santo seperti:

    St. Gregory of Neocaesarea, Asia Minor, (died circa 270-275)
    St.Hiilary of Poitiers (France), (d.368)
    St. Basil the Great, Caesarea of Cappadocia (d. 379)
    St. Gregory of Nyssa (d. 385/386)
    St. Athanasius of Alexandria (d. 373)
    St. Augustine of Hyppo, Africa (d. 430)

    JIka diperhatikan, doktrin Blessed Trinity ini sama walaupun di dua tempat yang berlainan dan pada zaman yang berbeza. Dan kesemua di atas sebelum Islam. Ini membuktikan bahawa ajaran yang diperturunkan daripada nenek moyang mereka TIDAK BERUBAH, iaitu GOD IS ONE AND GOD IS HOLY TRINITY. Dan doktrin Blessed Trinity ini terus didokong sehingga ke hari ini.

    PERSOALAN KATOLIK:

    Gereja Katolik tidak pernah menyatakan TIGA TUHAN, tetapi bagaimana pula al-quran anda mengatakan bahawa penganut Kristian menyembah TIGA TUHAN seperti dinyatakan dalam al-quran anda???Boleh Penghibur terangkan kekeliruan dalam al-quran anda???

    KESIMPULANNYA:

    Apa yang kitab al-quran anda khabarkan tidak menunjukkan apa yang penganut Kristian percaya!!!

    Sudikah Penghibur terangkan kenapa ada kekeliruan dan kontradiksi terhadap konsep Trinity dalam al-quran anda??

    • Penghibur berkata:

      @ Sibu Chatolic

      (1) Dengan penuh bangga anda menyatakan anda telah menerangkan TRINITI, saya senang ja, saya tanya di dalam Al-Kitab yang anda imani, dimana disebutkan Bapa, Putera dan Roh Kudus adalah TUHAN SEHAKIKAT, TIDAK TERPISAH bahawa ini adalah FAKTA yang KONKRIT. Kemukakan ayat Rujukan?

      JIKA TIADA lebih baik kita merujuk apa kata Jesus tentang Tuhan. Di dalam Al-Kitab Jesus sendiri TIDAK MENGAKU TUHAN, tetapi utusan, anda patut percaya beberapa ayat bible yang saya telah kemukakan di atas, jika perlu saya tambah lagi yang membuktikan bahawa Jesus BUKAN TUHAN. INGAT! saya masih membicarakan berdasarkan Al-Kitab sebagai rujukan, BUKAN CAKAP KOSONG.

      (2) Memang Betul Tuhan hanya SATU iaitu Allah swt dan tidak ada sesuatupun yang bersama dengan-Nya. TRINITI BUKANLAH ESA!

      Al-Quran menyatakan “Jangan kamu katakan Tuhan itu TIGA” memang benar ayat ini kerana Jesus (a.s) dan Roh Kudus BUKANLAH TUHAN melainkan hamba Allah swt.

      “Jesus (a.s) dan Roh Kudus adalah HAMBA Allah swt SAHAJA”

      Kamu yang bersungguh mengatakan Jesus (a.s) dan Roh Kudus adalah Tuhan. Allah swt adalah Tuhan Seluruh Alam, dan Allah swt Maha mengetahui HAKIKAT NOMBOR, Allah tahu yang dikatakan nombor 1, 2, 3, 4…seterusnya.

      Apabila Al-Quran mengatakan “Jangan kamu katakan TUHAN ITU TIGA, memang benar! Allah swt tahu siapa yang kamu jadikan Tuhan sebagai sembahan selain dari Allah swt. Oleh sebab itu Al-Quran menegur kamu, memperbetulkan pandangan dan iman kamu supaya jangan terkeluar dari hakikat Allah swt itu sendiri.

      (3) Sibu Chatolic says; “Going therefore, teach ye all nations; baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost.” Matt 28:19

      Di dalam ayat tersebut ada merujuk kepada 3 Persona; Father, Son and the Holy Ghost. Tetapi jangan terlepas pandang perkataan “NAME”, bukan “NAMES”, maksudnya kesemuanya adalah SAMA dan hanya SATU TUHAN TETAPI 3 PERSONA.

      PENGHIBUR ; Sama TAPI Tak serupa! Tidak menunjukkan mereka itu satu TUHAN, mereka berbeza sama sekali.

      Sama seperti orang islam mengucap syahadah, TIDAK AKAN DITERIMA syahadah seseorang jika hanya mengucap hanya bersaksi bahawa Tiada Tuhan yang disembah selain Allah sahaja MELAINKAN ia juga wajib bersaksi bahawa nabi Muhammad saw adalah rasul utusan.

      Adakah konteks ini menunjukkan Nabi Muhammad saw adalah setaraf dengan Allah?

      Adakah nabi Muhammad saw juga adalah Allah?

      Tidak demikian, ulasan anda itu adalah menunjukkan bahawa umat harus mengimani akan Allah, Nabi Isa iaitu Jesus (a.s) dan mengimani bahawa Jesus (a.s) dikuatkan dengan Ruhul Qudus.

      Lagipun, jika anda ingin membuktikan ianya adalah sama, mereka Bapa, Putera dan Roh Kudus BUKAN SATU TUHAN tapi SATU DALAM TUJUAN, SATU MATLAMAT, SATU MISI, SATU PERJUANGAN, SATU DALAM IMAN yang harus diterapkan kepada umat.

      “One In Purpose”

      Oremust, sila kemukakan dalil dari Al-Kitab tentang TRINITI.

      (4) ANAK ALLAH, Son of God, anak lagi, yakah saya melencong dari hakikat sebenar! saya dah kongsi lama dah, ANAK dalam Bible hanyalah KIASAN atau METAFORA, tapi jika anda menganggap Jesus (a.s) anak Allah sebenar-benarnya. Ini masalah besar ni, pertama,satu hal bertentangan antara satu dnegan lainnya, kedua, bila dikaitkan dengan ANAK, biasanya perkataan “ANAK” ini digunakan untuk makhluk yang inginkan zuriat, so dalam konteks ini ayat bible sebenarnya menghina Allah jika ayat-ayat berkaitan dengan anak BUKAN KIASAN atau METAFORA, sebab perkataan ANAK berkait rapat dengan hubungan kelamin (sex)

      (5) Jika anda memahami ulasan saya sebaik mungkin, anda akan faham bahawa TIADA KONTRADIKSI di dalam Al-Quran.

      By, Penghibur

  11. Penghibur berkata:

    @Sibu Chatolic

    Anda ingin dialog lagi kerr? hehe jangalah sebab terlalu banyak yang dipotong. Anda ingat anda sudah cukup bijak dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran, PENGECUT PEMILIK BLOG INI! Bila saya mengulas menggunakan ayat Al-Quran SEMUA DI DELETE 100% tidak tinggal walau satu pun, tapi bila kamu (Sibu Chatolic) mengulas BOLEH PULAK YER…!

    Siapa yang Islam ni? saya kah atau kamu?

    Sibu, saya rasa anda tidak cermat membaca artikel saya tambahan banyak dipotonng menyebakan rosaknya konteks pembicaraan saya, sebenarnya ulasan anda berkenaan Roh, Kalimat dalam konteks Quran TIDAK MENUNJUKKAN Jesus adalah Tuhan. TRINITI BUKANLAH ESA! TRINITI BUKANLAH ESA!

    PERHATIAN : Jika TRINITI adalah Esa, buat apa wujudnya Gereja UNITY?

    PERSOALAN TRITUNGGAL, saya dah jelaskan, perhatikan 3 wujud yang saya kemukakan ini.

    PERHATIAN (2) : Saya ingin menambah sedikit berkenaan Allah swt, Jesus (a.s) dan Roh Qudus.

    a. ALLAH SWT = Satu-Satunya Tuhan Yang Patut Disembah

    b. JESUS (a.s) = Diantara 5 Nabi Terkemuka yang dikenali sebagi Nabi Ulul Azmi

    c. ROH QUDUS = Malaikat Jibril a.s Iaitu Malaikat Pembawa Wahyu kepada semua nabi-nabi Allah.

    PERHATIAN : Ketiga-tiga inilah yang kamu jadikan SATU dalam TRINITY.

    HAL LAIN : Saya dah katakan di awal perbincangan, SELAGI ANDA MENGGUNAKAN Al-Quran sebagai DALIL, maka ia membawa MAKSUD kamu BERSETUJU 100%, bahawa sesiapa yang menyembah Jesus adalah KAFIR.

    Saya dah jelaskan dengan panjang lebar, tetapi otak pemilik blog ni suka berpandangan serong dan takut tidak bertempat, JANGAN BERANI KATA KRISTIAN BENAR, jika TAKUT pada Al-Quran.

    Orang Yang Benar tidak takut apabila Kitabnya di ulas dengan meluas dan menerima secara terbuka isi kitab lainnya, termasuk Al-Quran.

    Jangan Dwi Standard, sila ulang baca ulasan saya, Lex (?) saya maksudkan pemilik Blog ini TIDAK MENJAWAB walau SATU SOALAN PUN, tetapi mengalih pembicaraan dengan seribu alasan.

    Orang yang ingin mencapai kebenaran tidak takut pada kritikan tetapi menerima dan memberi didikan kepada kebenaran. Inilah prinsip kami dalam Islam.

    Jika takut ulasan panjang sangat, BUKAN SUSAH, anda hanya perlu DELETE. Inipun boleh DELETE setelah kalian baca.

    OREMUST =====> Saudara kuda_emas @ penghibur, saudara diminta menjawab isu yang dibangkitkan secara langsung.

    Umat Kristian tidak pernah berkata bahawa mereka adalah cukup bijak atau lebih tahu daripada saudara tentang Koran. Tetapi siapakah yang mula-mula menjadikan dirinya lebih bijak dalam hal mentafsir Alkitab?

    Saya telah memaklumkan kepada saudara bahawa ini adalah ruangan Komen dan bukannya Forum tetapi saudara masih lagi berdegil. Siapakah yang harus membuat peraturan di sini: pemilik blog atau kuda emas? Jika saudara tidak selesa dengan peraturan di sini, saudara boleh mencari blog lain. Tetapi jika saudara masih berminat, silalah beri komen, jika bernasib baik, komen saudara akan diterbitkan.

    Jika saudara tidak dapat menerima konsep Trinity atau Allah Tritunggal, saudara tidak perlu bersusah payah untuk menyakinkan umat Kristian bahawa doktrin saudara adalah benar kerana siapakah di dunia ini yang dapat menyelami misteri ketuhanan? Pemikiran manusia tidak dapat menyaingi pemikiran Allah. Saya pernah bertanya kepada saudara bagaimana saudara boleh katakan Allah itu SATU sedangkan Allah tidak terkira atau infiniti (tidak terbatas)? Mampukah saudara mengira atau menghitung ‘air’?

    Saya tidak faham maksud ‘Gereja UNITY’.

    Allah Tritunggal Mahakudus bermaksud satu Allah dalam tiga persona: Roh Bapa, Roh Anak dan Roh Kudus. Bukan tiga allah tetapi SATU Allah. Tiada apa yang saya boleh buat kerana kebenaran ini telah diwahyukan oleh Allah kepada manusia (umat Kristian) melalui Tuhan Jesus, Raja segala raja, Juruselamat manusia.

    Umat Kristian menolak Koran. Saudara Sibu telah membuktikan kepada saudara bahawa Koran tidak dapat diterima pakai. Sila baca komen saudara Sibu dengan teliti dan beri maklum balas ke atas isu yang dibangkitkan.

    Satu-satunya agama yang benar ialah agama Kristian (Roman Katolik). Kepercayaan dan Koran saudara TIDAK ADA kaitan dengan agama Kristian. Apa yang berlaku dalam kepercayaan dan Koran saudara adalah urusan saudara.

    Tafsiran benar ayat-ayat suci Alkitab oleh Gereja diterima pakai sebagai tafsiran benar dan sah. Tafsiran PERIBADI saudara tidak dapat diterima pakai kerana tafsiran saudara hanyalah pendapat dan pemahaman pemikiran manusia biasa. Tidak mungkin tafsiran peribadi saudara diangkat menjadi doktrin rasmi agama Kristian!

    Nama saya bukan LEX. Jangan cuba menukar nama saya sesuka hati.

    Tidak semua soalan saudara dijawab kerana saudara bukannya mencari kebenaran tetapi berniat serong. Contoh: Konsep Triniti. Walaupun telah dikatakan dengan jelas bahawa umat Kristian percaya kepada SATU Allah, tetapi saudara tetap berdegil mengatakan kami menyembah tiga allah! Bilakah saudara akan menjawab soalan-soalan saya dan saudara Sibu pula? Siapakah yang ‘takut’ di sini?

    Jika benar dan jujur bahawa saudara mencari kebenaran, kenapakah awak mencarinya di sini? Tidakkah agama saudara telah memberikan kebenaran yang saudara cari selama ini? Kenapa perlu ditanya soalan-soalan yang sering ditanyakan kepada saya sedangkan saudara sudah memiliki jawapannya?

    Sebagai pemilik blog, jawapan yang terlalu panjang, tidak menjawab soalan, berbelit-belit, membuat rujukan kepada Koran sebagai bukti, ‘copy and paste’ dan sebagainya, akan dihapuskan.

    • Penghibur berkata:

      ULASAN PENGHIBUR ;

      (1) Saya hanya menekankan jika anda menggunakan ayat Al-Quran BOLEH PULA, tapi bila saya membicarakan sesuai dengan konteks Al-Quran anda DELETE, tak logik. Bila anda menegaskan Kristian TIDAK MENERIMA PENEGASAN Al-Quran, maka anda juga TERLARANG dengan sendirinya. Sibu Chatolic tahu akan kepentingan Al-Quran dalam Ilmu perbandingan Agama.

      (2) Saya juga dah maklumkan, bahawa anda Oremust BERHAK DELETE semua ulasan saya, sama ada anda terbitkan atau tidak, tidak merugikan saya. perkara terpenting saya membicarakan sesuai dengan ULASAN anda dan ia tidak diluar topik perbincangan.

      (3) Tidak mengiktiraf Al-Quran tetapi MENERBITKAN AYAT Al-Quran yang anda kira berkepentingan untuk dilihat dan dibaca oleh UMUM, BUKANKAH ini suatu PERMAINAN SILAP MATA? Seharusnya anda DELETE termasuk ayat-ayat Al-Quran yang dikemukakan oleh Sibu Chatolic, sama ada dia membantah Al-Quran atau menyetujuinya!

      (4) TRINITI, saya tidak pernah berusaha untuk memberi kefahaman pada saudara, cuma penekanan saya yang terutama adalah, bolehkah anda membuktikan TRINITI itu ada disebut sebagi Tuhan Maha Esa. Jika saya menilai ulasan TRINITI yang anda kemukakan JELAS menunjukkan TUHAN LEMAH. Anda setuju TUHAN LEMAH, saya takkan ulas hal ini, melainkan anda mengemukakan terlebih dahulu bahawa TRINITI adalah FAKTA berdasarkan Al-kitab.

      (5) Al-Quran adalah Kitab Suci yang diturunkan oleh swt untuk seluruh umat manusia. Al-Quran tidak dibataskan kepada umat islam sahaja, tetapi Al-Quran juga adalah untuk anda Oremust, sama ada anda suka atau tidak, anda dipertanggungjawabkan terhadap Kitab Al-Quran.

      Al-Quran juga menyentuh 100% berkenaan Ahli Kitab anda, dimana Allah swt menegur sikap Ahli Kitab yang melampaui batas-batas dalam perkara agama.

      (6) Anda tidak ingin menjawab soalan saya kesemuanya, anda sepatutnya berasa malu tentangh hal ini, kerana berdasarkan Bible, Jesus sangat senang untuk menjelaskan kebenaran kepada umatnya dan beliau juga memerintahkan supaya memberitakannya. Anda malu pada kebenaran? tak mengapa.

      (7) TRINITI lagi, anda tidak menjelaskan TRINITI, bila anda menjelaskan TRINITI, setahu saya anda hanya menggunakan akal peribadi anda, saya bertanya pada anda mana wahyu Allah yang menyatakan TRINITI adalah Esa? (Saya ada banyak bukti berdasarkan Bible, Jesus membantah TRINITI, saya simpan dulu arrr..)

      (8) Sebenarnya Kebenaran itu sedia ada, Allah swt telah memberikan kepada kita Al-Quran, tetapi mengapa anda masih tidak mahu beriman kepada Al-Quran? saya bertanya pada anda, jika benar iman anda dalam Ajaran Agama Kristian, seharusnya anda tidak risau akan kemunculan saya, malah anda sepatutnya berbangga dapat mengkongsikan kebenaran Kristian sekaligus dapat membuktikan pada saya bahwa Isi Al-kitab BEBAS dari PERTENTANGAN, tetapi sebaliknya kan!

      “Belajarlah Untuk Yakin Demi Kebenaran”

      (9) Jawapan saya berbelit, jika dibandingkan jawapan saya jauh lebih jujur dan ikhlas, dimana saya menggunakan pendekatan Al-Kitab yang anda yakini dan seluruh umat Kristian yakini adalah wahyu Tuhan. Apakah saya berbohong?

      Contohnya, ANAK Allah, siapa sebenarnya ANAK SULUNG Allah? Saya berbohongkah? Malah say membantu anda untuk memahaminya dengan menyatakan ayat itu menunjukkan ayat-ayat KIASAN ataupun METAFORA. Saya berbohong atau berelaku jujur?

      By, Penghibur

  12. Penghibur berkata:

    Dear Penghibur FROM Sibu Chatolic

    Anda masih belum menjawab persoalan kenapa al-quran tidak menggambarkan apa yang kami percaya??al-quran begitu jelas menggambarkan bahawa Kristian menyembah 3 tuhan padahal, Gereja Katolik LANGSUNG TIDAK PERNAH menyembah 3 tuhan.

    Berbalik kepada persoalan Blessed Trinity anda:

    a. ALLAH SWT = Satu-Satunya Tuhan Yang Patut Disembah

    Dalam agama anda ada menyatakan 99 nama Allah, jadi persoalannya adakah anda menyembah 99 nama Allah tetapi masih mengaku hanya ada 1 Allah??
    Jika jawapan anda ya, kenapa begitu susah anda untuk memahami Konsep Trinity, 3 Nama Allah tetapi tetap 1 Allah. (In the “NAME” of the “FATHER”, and of the “SON”, and of the “HOLY GHOST”)
    Pemahaman anda terhadap nama Father, Son and Holy Ghost telah mengelirukan anda kerana anda menyamakan hubungan Trinity ini sama seperti hubungan manusia.

    b. JESUS (a.s) = Diantara 5 Nabi Terkemuka yang dikenali sebagi Nabi Ulul Azmi
    Jesus = Word of God which creates the world. Without it nothing is created. Dan Word of God sudah tentunya tidak dapat dilihat dengan mata kasar (pernahkah Penghibur melihat apa yang anda ucapkan keluar dari mulut anda?). That is why, the Word made flesh, Firman Allah itu menjadi manusia. Jika malaikat mampu menjelmakan diri mereka seperti manusia, apatah lagi Allah MELALUI FirmanNya, kerana tiada yang mustahil di mata Allah.

    c. ROH QUDUS = Malaikat Jibril a.s Iaitu Malaikat Pembawa Wahyu kepada semua nabi-nabi Allah.
    Jadi, apa yang dikandung Bonda Perawan Maria adalah Malaikat Jibril? Jadi, sekiranya mengikut doktrin Gereja Katolik, setelah Bonda Maria bersetuju untuk mengandungkan Firman Allah, maka Malaikat Jibril terus masuk ke dalam rahim Bonda Maria dan yang lahir ke dunia itu adalah Malaikat Jibril dan bukannya Firman Allah yang merendahkan diri Nya sebagai manusia???

    Sila BUKTIKAN di mana dalam Kitab Bible Roh Kudus adalah Malaikat Jibril dan buktikan melalui catatan Church’s Fathers yang hidup sebelum kemunculan Islam.

    Dear Penghibur,

    Apa yang kami percaya ini sudah wujud sejak zaman Para Rasul Jesus lagi. Jika kami salah, kenapa baru selepas 600 tahun Allah mahu membetulkan kesilapanNya??Satu tempoh yang panjang.

    Pemahaman konsep Trinity bukanlah semudah membaca dan memahami mengikut akal tanpa IMAN.

    Gereja Katolik mungkin lebih senang menerangkan Blessed Trinity seperti berikut:

    GOD IS THE CREATOR, GOD IS THE REDEEMER, GOD IS THE SANCTIFIER, BUT ALL IS ONE SAME GOD.

    Dan sekiranya anda membaca kitab Bible, maka akan lebih jelas kenapa Allah itu Pencipta (Kitab Genesis), Allah itu Penyelamat (dalam keseluruhan Bible ada menceritakan bagaimana Allah menyelamatkan umat-umatnya seperti dalam Kisah Moses dan Pharoah dan akhirnya bagaimana umat manusia keseluruhannya diselamatkan melalui Jesus yang membuka semula Pintu Syurga setelah Adam dan Hawa menutupnya akibat satu dosa sahaja) dan Allah itu Sanctifier (dalam Acts of the Apostles).

  13. Penghibur berkata:

    @Oremust

    Saya yakin anda akan membaca setiap jawapan saya disini, saya ingin tekankan PERKARA TERPENTING, bahawa saya bukan membicarakan TOPIK Ketuhanan ini untuk mendapat Publisiti atau memburukkan agama Kristian.

    Apa yang saya kemukakan ini tidak lebih sebagai perkongsian antara kita, perbincangan ini tetap boleh berjalan dengan baik dan terhormat, kerana tiada siapa mampu memecah benteng keimanan seseorang terhadap kepercayaan kepada Agama masing-masing.

    Begitu juga diri saya, saya bukanlah siapa-siapa, hanya Allah swt tempat saya berserah dan begitu juga anda hanya kepada Allah swt tempat memohon.

    Semoga perbincangan ini BUKAN untuk menambah api permusuhan antara Agama TETAPI atas dasar prinsip keimanan kita terhadap Allah swt.

    Semoga anda memahami prinsip saya sebagai Muslim, dan sejujurnya saya amat menghormati Prinsip anda sebagai Kristian.

    By, Penghibur

    • Ahmad Nizam berkata:

      Salaam. Betul tu wahai Penghibur, kita bukan mahu menghina atau sengaja memburuk2kan kristian, TIDAK ADA FAEDAh jika dilakukan semata2 kerana NAFSU

      tetapi kami hanya MENYAMPAIkan kebenaran kerana KESIAN dan SAYANG kami pada kamu. Kerana ini adalah perintah dari Tuhan agar kami sampaikan

      Tetapi ISlam tidak memaksa, yang penting kami sudah sampaikan. kamu mahu dengar atau nggak TERPULANG

      Lakum diinukum waliya Diin

      Semoga kamu mendapat PETUNJUK dari Allah S.w.t agar dapat hidup BAHAGIA di dunia dan akhirat, amiin🙂

  14. qarrobin berkata:

    salut buat penghibur114, pemahaman saudara bisa menjadi tempat belajar buat yang lain

    @penghibur, tukeran link yuk….

    • Penghibur berkata:

      @Qarrobin

      janganlah memuji sangat, saya yakin niat kita semua sama iaitu mengharapkan redha dari Allah swt dan kita hanya menyampaikan kebenaran bukan demi kemenangan peribadi tetapi kebenaran itu memang sesuatu kemenangan.

      By, Penghibur

  15. nyistupid berkata:

    DI ambil / copy dari tulisan original di atas (Surah An-Nisaa’ 4:171) Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara ugama kamu, dan janganlah kamu mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar; sesungguhnya Al Masih Isa ibni Maryam itu hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam, dan (ia juga tiupan) roh daripadaNya. Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya, dan janganlah kamu mengatakan: “(Tuhan itu) tiga”. Berhentilah (daripada mengatakan yang demikian), supaya menjadi kebaikan bagi kamu. Hanyasanya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Suci Allah daripada mempunyai anak. Bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan cukuplah menjadi Pengawal (Yang Mentadbirkan sekalian makhlukNya).

    Saya mau bertanya penambahan catatan pada tanda kurung “…(Surah An-Nisaa’ 4:171) Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)!…, memang bersasal dari keaslian bahasa arabnya atau hanyakah tambahan penerjemah ? ….jika ini tambahan maka seluruh tulisan anda tidak sah alias gugur saudaraku……

    sebab sebuah landasan diskusi yang tidak valid ..otentik dan absoluth yang anda gunakan…

    coba bandingkan dengan :

    “Iyyaa kana ‘budu wa iyya kanasta ‘iin Ihdinassh shroo thol mustaqiim”
    “Hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan tunjukilah kami jalan yang lurus.” Qs. 1:5-6

    setelah itu renungkan ayat ini :

    “wa innahu la ilmul lisaati fala tamtarunna biha wattabi un, hadzaa shiraatum mustaqiim.”
    “Dan sesungguhnya Isa itu benar-benar memberi pengetahuan tentang hari kiamat. Karena itu janganlah kamu ragu-ragu tentang hari kiamat itu dan ikutilah Aku. Inilah jalan yang lurus. Az Zukhruf 43:61

    “Innallaha ‘indahu ‘ilmussa ‘ati wa yunazzilul ghoitsa…”
    “Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan Hari Kiamat itu…” Qs. Luqman 31: 34

    “idz qolatil malaikatu ya maryama innalloha yubasysyiruki bi kalimatim minhus muhul masihu ‘isabnu maryama wajihan fiddunya wal akhiroti wa winal muqarrobin”
    “Ketika Malaikat berkata: Hai Maryam, sesungguhnya Allah menggembirakan kamu dengan kalimat dari pada-Nya namanya Al masih Isa Putra Maryam. Seorang terkemuka di dunia dan di akhirat dan termasuk orang yang terdekat dengan Tuhan”.
    Qs. 3:45

    “Innamaal masiikhu Isabnu maryama Rasulullah wa kalimatuhu al qohaa ilaa maryama wa rukhu minhu”. Artinya: “Sesungguhnya Almasih Isa Putra Maryam itu, adalah utusan Allah dan kalimat-Nya yang disampaikan kepada Maryam, dan Roh dari-Nya”. Qs. 4:171

    “Wal ladzi nafsi bi yadihi layusyikanna ayyanzila fi kumubnu maryama hakamam muqsithon”
    “Demi Allah yang jiwaku di tangan-Nya, sesungguhnya telah dekat masanya Isa Anak Maryam akan turun ditengah-tengah kamu. Dia akan menjadi Hakim yang adil.”
    HSM 127, HSB 1090

    “Alaysallahu bi akh khamil khakhimin”
    “Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya”
    Qs. At Tiin 95:8

    “Qaala kadzaliki qaala rabbuka huwa ‘alayya hayyinum wa linaj ‘alahu, ayatanllinnaasi…”
    “Jibril berkata: Demikianlah Tuhanmu berfirman, “Hal itu adalah mudah bagiku: dan agar dapat Kami menjadikannya suatu tanda bagi manusia dan sebagai rahmat dari Kami: dan hal itu adalah suatu perkara yang sudah diputuskan.”
    Qs. Maryam 19:21

    jika sudah direnungkan silahkan hubungi saya…

    • Penghibur berkata:

      @nyistupid

      NYISTUPID =====> Saya mau bertanya penambahan catatan pada tanda kurung “…(Surah An-Nisaa’ 4:171) Wahai Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani)!…, memang bersasal dari keaslian bahasa arabnya atau hanyakah tambahan penerjemah ? ….jika ini tambahan maka seluruh tulisan anda tidak sah alias gugur saudaraku……

      sebab sebuah landasan diskusi yang tidak valid ..otentik dan absoluth yang anda gunakan…

      PENGHIBUR =====> So isunya adalah TERJEMAHAN Al-Quran dengan TEKS Al-Quran! Saya dah jelaskan bahawa terjemahan BUKANLAH WAHYU dari Allah swt tetapi wahyu dari Allah swt adalah TEKS Al-Quran yang dalam Bahasa Arab yang diterima Nabi Muhammad saw. Inilah wahyu Al-Quran.

      BEZA TEKS QURAN, TERJEMAHAN QURAN DAN TANDA KURUNG

      TEKS QURAN —> Kitab Al-Quran di dalam Bahasa Aslinya adalah merupakan TEKS YANG SANGAT UNGGUL jika dibandingkan dengan TERJEMAHAN. Pendek kata TEKS QURAN adalah merupakan wahyu yang tidak boleh ditukar dari segi bahasa, huruf, perkataan, dan TEKS QURAN juga tidak boleh diubah sekalipun zaman berubah, sekalipun masa berlalu sehingga 1000,000,000 (SERIBU JUTA TAHUN).

      “TEKS QURAN LEBIH UNGGUL DARI TERJEMAHAN”

      TERJEMAHAN QURAN —> Terjemahan Al-Quran bukanlah wahyu Al-Quran, terjemahan tetaplah terjemahan, terjemahan tidak seunggul TEKS QURAN. Untuk pengetahuan anda setiap Kitab Terjemahan Al-Quran di dunia ini, sudah semstinya ia disertakan TEKS. Tiada terjemahan dengan mengabaikan TEKS. Mungkin terjemahan berbeza tetapi tidak pada teks, perbezaaan terjemahan adalah disebabkan pemilihan kata oleh si penterjemah, namun ia tetap merujuk Al-Quran dan Kitab Hadith Rasulullah saw.

      TANDA KURUNG —> Tanda kurung di dalam Kitab terjemahan adalah merupakan penguat kata terhadap TEKS QURAN, di dalam Teks ia telah menerangkan maksud dari tanda kurung dengan lengkap dan lebih mendalam maksudnya dari terjemahan kata ke bahasa lain. Sebagai contoh;

      a. Kalimah “ALLAH”

      Kalimah “ALLAH” TIDAK BOLEH DITERJEMAHKAN kepada “GOD”, kerana perkataan GOD tidak membawa maksud dan TIDAK SETARAF dengan Kalimah “ALLAH”. Perkataan “GOD” apabila diletakkan “S” ia akan menjadi “GODS” dan membawa maksud “TUHAN-TUHAN”, perkataan “GOD” apabila diletakkan “DESS” ia akan menjadi “GODDES” dan membawa maksud “TUHAN DALAM BENTUK WANITA”, perkataan “GOD” apabila diletakkan “LING” ia akan menjadi “GODLING” dan membawa maksud “TUHAN YANG KECIL”.

      Sedangkan Kalimah “ALLAH” tetap unggul pada perkataannya dan TIDAK BOLEH diubah bentuknya, Kalimah “ALLAH” tidak boleh ditambah “S”, tidak boleh ditambah, “DESS” dan tidak boleh ditambah “LING”. Kalimah “Allah” tetap unggul dalam bahasanya iaitu “ALLAH”. Perkataan ini juga membawa maksud ESA, Esa sudah semestinya 1 (SATU), satu yang BUKAN 2, aparah lagi 3 (TIGA).

      Oleh kerana itu, umat selain Islam terutama Kristian, tidak akan memjumpai di dalam terjemahan Al-Quran bahawa kalimah “ALLAH” akan diterjemah ke dalam perkataan lain. Kalimah “ALLAH” tetap lah “ALLAH” dan kalimah ini Esa pada Dzat-Nya yang tidak boleh dipecah atau dibahagikan.

      Nah beginilah TEKS QURAN, Al-Quran sangat unggul di dalam bahasa Arab yang diterima Nabi Muhammad saw, sebarang penterjemahan tidak setaraf dengan TEKS. Namun begitu Kitab Terjemahan Quran juga penting untuk memberi kefahaman kepada masyarakat islam yang tidak menguasai bahasa Arab. Tanda kurung di dalam terjemahan adalah menerangkan maksud TEKS yang mana ayat (Teks) mencerminkan maksud terjemahan tersebut.

      By, Penghibur

    • Penghibur berkata:

      @nyistupid

      NYISTUPID =====> “Iyyaa kana ‘budu wa iyya kanasta ‘iin Ihdinassh shroo thol mustaqiim”
      “Hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan tunjukilah kami jalan yang lurus.” Qs. 1:5-6

      setelah itu renungkan ayat ini :

      “wa innahu la ilmul lisaati fala tamtarunna biha wattabi un, hadzaa shiraatum mustaqiim.”
      “Dan sesungguhnya Isa itu benar-benar memberi pengetahuan tentang hari kiamat. Karena itu janganlah kamu ragu-ragu tentang hari kiamat itu dan ikutilah Aku. Inilah jalan yang lurus. Az Zukhruf 43:61

      “Innallaha ‘indahu ‘ilmussa ‘ati wa yunazzilul ghoitsa…”
      “Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan Hari Kiamat itu…” Qs. Luqman 31: 34

      “idz qolatil malaikatu ya maryama innalloha yubasysyiruki bi kalimatim minhus muhul masihu ‘isabnu maryama wajihan fiddunya wal akhiroti wa winal muqarrobin”
      “Ketika Malaikat berkata: Hai Maryam, sesungguhnya Allah menggembirakan kamu dengan kalimat dari pada-Nya namanya Al masih Isa Putra Maryam. Seorang terkemuka di dunia dan di akhirat dan termasuk orang yang terdekat dengan Tuhan”.
      Qs. 3:45

      “Innamaal masiikhu Isabnu maryama Rasulullah wa kalimatuhu al qohaa ilaa maryama wa rukhu minhu”. Artinya: “Sesungguhnya Almasih Isa Putra Maryam itu, adalah utusan Allah dan kalimat-Nya yang disampaikan kepada Maryam, dan Roh dari-Nya”. Qs. 4:171

      “Wal ladzi nafsi bi yadihi layusyikanna ayyanzila fi kumubnu maryama hakamam muqsithon”
      “Demi Allah yang jiwaku di tangan-Nya, sesungguhnya telah dekat masanya Isa Anak Maryam akan turun ditengah-tengah kamu. Dia akan menjadi Hakim yang adil.”
      HSM 127, HSB 1090

      “Alaysallahu bi akh khamil khakhimin”
      “Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya”
      Qs. At Tiin 95:8

      “Qaala kadzaliki qaala rabbuka huwa ‘alayya hayyinum wa linaj ‘alahu, ayatanllinnaasi…”
      “Jibril berkata: Demikianlah Tuhanmu berfirman, “Hal itu adalah mudah bagiku: dan agar dapat Kami menjadikannya suatu tanda bagi manusia dan sebagai rahmat dari Kami: dan hal itu adalah suatu perkara yang sudah diputuskan.”
      Qs. Maryam 19:21

      PENGHIBUR =====> Apa masalah dengan terjemahan ni? Tiada masalah, yang bermasalah itu adalah saudara kerana cara anda memahami songsang dari yang sebenarnya. Apabila saya baca ia tak menunjukkan Nabi Isa a.s adalah Tuhan, mahupun Nabi Isa a.s itu adalah lebih tinggi darjatnmya dari nabi-nabi lainnya, kerana itu saya menulis ARTIKEL di room ni . “JIKA ANDA MENGABAIKAN KONTEKS AL-QURAN YANG MENYENTUH TENTANG NABI ISA a.s SECARA KESELURUHANNYA, MAKA TIADALAH MAKNA HUJAH ANDA SEKALIAN.”

      Sedangkan kedatangan Nabi isa a.s diakhir zaman ni pun adalah sebagai UMAT NABI MUHAMMAD SAW. Nabi Isa a.s akan melaksanakan sistem syariah di dunia ini, dan dunia akan kembali kepada sistem Khilafah yang telah musnah sebelum ini. Era pemerintahan nabi isa a.s pada akhir zaman nanti berdasarkan Syariat Quran dan dunia penuh dengan keadilan sebagaimana keadilan di zaman Nabi Muhammad saw kira-kira 1400 tahun yang lalu. Semoga anda memahami dengan baik, jika kurang puas, saya kemukakan hadith dari Nabi MUhammad saw berkenaan nabi Isa a.s dan akhir zaman.

      Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam”. Padahal Al-Masih sendiri berkata:” Wahai Bani Israil! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya Syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim”. (Surah Al-Maiidah 5:72)

      By, Penghibur

  16. nyistupid berkata:

    Tinggikan Azam Setinggi Bintang Di Langit Rendahkan Hati Serendah Mutiara Di Lautan = bagaimana anda akan melakukannya ?

  17. Penghibur berkata:

    @All

    Saya memohon maaf kepada semua terutama tamu saya yang bernama Jeff/pace kerana saya masih tidak melengkapi ulasan saya, saya pasti akan jawab semua soalan anda, sekrang ni saya agak sibuk, anda sekalian tentu maklum, jika kakitangan Jabatan akan berpindan randah masa ni.

    So banyak benda nak baut.

    By, Penghibur

  18. Penghibur berkata:

    @All

    MEREKA YANG TIDAK DIBERI CAHAYA OLEH ALLAH

    Allah berfirman yang bermaksud, “atau (orang-orang kafir itu keadaannya) adalah umpama keadaan (orang yang di dalam) gelap gelita di lautan yang dalam, yang diluputi ombak bertindih ombak, di sebelah atasnya pula awan tebal; (demikian keadaanya) gelap gelita berlapis-lapis – apabila orang itu mengelurkan tangannya tidak dapat ia melihatnya sama sekali.

    “Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah – menurut undang-undang peraturan-Nya – mendapat cahaya (hidayah petunjuk) maka tidaklah ia akan memperolehi sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar).” (Surah al-Nur:40)

    Oleh kerana itulah Allah menyatakan dalam ayat ini yang bermaksud, sesiapa yang Allah kehendaki akan disesatkannya dan sesiapa yang ia kehendaki akan dijadikannya berada di atas jalan yang betul.” (Surah al-An’am:30)

    Sesiapa pun tidak boleh memberi hidayah kepada seseorang melainkan Allah sahaja. Sebab itulah kita disuruh sentiasa meminta petunjuk daripada Allah SWT.

    Islam telah mengajar umatnya supaya melakukan perkara ini dalam solat mereka di mana di dalam Suratul Fatihah (yang menjadi rukun dan wajib dibaca di dalam solat), setiap orang islam membaca ayat yang bermaksud, “Tunjukkanlah kami jalan yang lurus.) (Surah al-Fatihah:6)

    Orang Islam yang mengerjakan sembahyang pasti membaca surah ini sekali gus bererti mereka sentiasa memohon petunjuk daripada Allah SWT.

    Seterusnya Allah berfirman yang bermaksud, “katakanlah (hai Muhammad):”khabarkanlah kepada aku, jika datang kepada kamu azab Allah, atau datang kepada kamu hari kiamat, adakah kamu akan menyeru selain Allah (untuk menolong kamu) jika betul kamu adalah orang-orang yang benar?” (Surah al-An’am :40)

    Dalam ayat ini Allah menjelaskan bagaimana segala ketentuan Allah tidak boleh sesiapa pun mengubahnya. Allah akan buat apa yang Dia kehendaki dan setiap urusannya apabila Dia berkata jadilah maka jadilah perkara itu dengan kehendak-Nya jua tanpa ada sesiapa pun boleh menghalangnya walau sedikit pun.

    Begitulah dalam urusan menurunkan azab dan berlakunya hari kiamat. Ayat ini Allah memerintahkan nabi Muhammad supaya bertanyakan orang-orang kafir itu tentang siapakah yang sebenarnya berkuasa untuk menghalang semua itu berlaku ke atas mereka, adakah berhala-berhala yang disembah selain Allah atau orang-orang yang berkuasa di muka bumi boleh menghalang semua itu berlaku. Adakah mereka sanggup menyeru tuhan atau sembahan atau orang yang berkuasa selain Allah untuk menghalang dari semua itu berlaku?

    Soalan yang diperintahkan ini sebenarnya adalah soalan menghina atau menempelak perbuatan orang kafir yang sengaja tidak mahu kembali kepada ajaran Allah sekali gus menyembah dan mengabdikan diri hanya kepada Allah yang Maha Berkuasa atas segala-galanya.

    Mereka sebenarnya mengetahui apa yang disembah itu atau manusia yang dipatuhi perintahnya selain Allah itu tidak berkuasa menghalang semuanya berlaku di hadapan mata mereka.

    Allah berfirman yang bermaksud, “Bahkan Dialah (Allah) yang kamu serukan lalu ia hapuskan bahaya yang kamu pohonkan kepadanya (supaya dihapuskan), jika ia dikehendaki dan kamu lupakan apa yang kamu sekutukan (dengan Allah, dalam masa kamu ditimpa bahaya itu).” (surah al-An’am :41)

    Yakni apabila mereka ditimpa musibah mereka tidak ingat lagi kepada berhala atau sesuatu yang mereka sembah dan patuh selain Allah, melainkan mereka akan minta pertolongan dari Allah, berhadap hati mereka kepada Allah, mengharapkan Allah membebaskan mereka dari bencana itu tidak lagi berharap kepada sembahan-sembahan mereka selama ini.

    Saat itu mereka lupa kepada berhala dan tuhan-tuhan selain Allah. Penganut komunis pun ingat kepada Tuhan ketika mereka ditimpa azab atau nazak hampir mati sebagaimana berlaku kepada Lenin pemimpin besar komunis Rusia.

    Apabila komunis hampir kalah pemimpin tersebut pernah meminta imam-imam masjid di Rusia sembahyang hajat memohon Allah memberi kemenangan kepada komunis. Inilah ragam mausia apabila kesempitan dan terdesak dihimpit musibah dan bencana dunia, mereka akan ingat kepada Allah.

    Sebagai contoh apabila manusia ditimpa bencana dilambung ombak besar meggunung di lautan terbentang luas tidak bertepi, mereka merasakan mereka akan mati dengan bencana itu, di saat ini mereka lupa segala-gala yang lain melainkan Tuhan Yang Berkuasa Mentadbir Alam ini.

    Tetapi selepas hilangnya musibah mereka kembali semula mengkufuri Allah SWT. Allah berfirman yang bermaksud, “Dan apabila kamu terkena bahaya di laut, (pada saat itu) hilang lenyaplah (dari ingatan kamu) makhluk yang kamu seru selain Allah, maka apabila ia menyelamatkan kamu ke darat, kamu berpaling tadah (tidak mengingatinya); dan memanglah manusia itu sentiasa kufur (akan nikmat Allah).” (Surah al-Isra’:67)

    RUJUKAN : http://www.harakahdaily.net

    By, Penghibur

  19. Pak Unik berkata:

    Salaam. Memang NYATA TIDAK ADA BUKTI bahawa Yesus itu Tuhan, yang ada hanya “Dan pada mulanya adalah firman ………” Yoh 1:1

    kemudian ayat2 yg menyebut Yesus itu anak TUHAN oleh orang lain

    sedangkan TIDAK ADA satu pun pengakuan Yesus sendiri bahawa dia adalah ANAK TUHAN ataupun TUHAN

    Sedar lah wahai umat Kristian yang dikasihi🙂

    • Penghibur berkata:

      @Pak Unik

      Ya saya setuju dengan Pak Unik, sememangnya mereka tak membuktikan apa-apa pun tentang Ketuhanan Jesus, yang pasti Jesus hanya manusia biasa yang Allah angkat menjadi Rasul kepada Bani Israel.

      By, Penghibur

  20. CosmicBoy berkata:

    @ Pak Unik,

    Salaam. Memang NYATA TIDAK ADA BUKTI bahawa Yesus itu Tuhan, yang ada hanya “Dan pada mulanya adalah firman ………” Yoh 1:1

    kemudian ayat2 yg menyebut Yesus itu anak TUHAN oleh orang lain

    sedangkan TIDAK ADA satu pun pengakuan Yesus sendiri bahawa dia adalah ANAK TUHAN ataupun TUHAN

    Sedar lah wahai umat Kristian yang dikasihi🙂

    Yang benar nih?

    Baca.

    Injil Yuhana

    3:18 “Barangsiapa yang beriman kepada-Nya, ia tidak akan dihukum; barangsiapa yang tidak beriman, ia telah berada di bawah hukuman, sebab ia tidak beriman dalam nama satu-satunya Anak Allah.”

    3:36 “Barangsiapa beriman kepada Anak, ia beroleh hidup yang kekal, tetapi barangsiapa mengingkari Anak, ia tidak akan melihat hidup, melainkan murka Allah tetap ada di atasnya.”

    5:25 “Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya saatnya akan tiba dan sudah tiba, bahwa orang-orang mati akan mendengar suara Anak Allah, dan mereka yang mendengarnya, akan hidup.

    10:36 “Masihkah kamu berkata kepada Dia yang dikuduskan oleh Bapa dan yang telah diutus-Nya ke dalam dunia: Engkau menghujat Allah! Karena Aku telah berkata: Sesungguhnya Aku adalah Anak Allah?”

    11:4 “Dan ketika Yesus mendengar khabar itu, Dia berkata: “Penyakit itu tidak akan membawa kematian, tetapi akan menyatakan kemuliaan Allah, sebab oleh penyakit itu Anak Allah akan dimuliakan.”

    Emangnya ngga ada?

    Sungguh, Islam dikembangkan lewat hoax dan pembohongan.

    Ada ada saja muslim-muslim ini.

  21. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    Baik terlebih dahulu anda jelaskan siapa ANAK ALLAH yang betul-betul satu!

    Di dalam Bible ber-Tan (ribuan juta) adalah Anak Allah,

    Lagi Efraim, Israel juga merupakan ANAK SULUNG ALLAH, Jesus satu-satunya Anak Allah patut dipersoalkan? Yang mana satu betul-betul sulung?

    Mohon jelas.

    By, Penghibur

  22. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    Berdasarkan ulasan anda,

    COSMICBOY =====> 10:36 “Masihkah kamu berkata kepada Dia yang dikuduskan oleh Bapa dan yang telah diutus-Nya ke dalam dunia: Engkau menghujat Allah! Karena Aku telah berkata: Sesungguhnya Aku adalah Anak Allah?”

    PENGHIBUR =====> Apa masalah ayat ni? Tidak menunjukkan Yesus adalah TUHAN, di dalam Bible ber-TAN-TAN Anak Allah (Beribu-ribu, malah patut ditafsirkan beribu juta)

    Anak tidak lebih dari erti kata KIASAN dan BUKAN Anak itu adalah Tuhan, Jesus maksudkan disitu sebagai hamba yang didalam lindungan Allah swt dan BUKAN Allah itu sendiri. Ini adalah kecerdikan Bahasa Ibrani itu sendiri samalah seperti bahasa Arab kerana Bahasa Arab juga mempunyai Kebijaksanaan dan kelebihan dalam ertikatanya yang mungkin tidak dimiliki oleh bahasa selainnya.

    Malah KIASAN (Metafora) di dalam Bible sangat meluas, di dalam Exodus 7:1, Musa adalah Tuhan dan Harun adalah Nabi. Malah berdasarkan Bible, sudah menjadi gaya bahasa itu sendiri dimana Kiasan “TUHAN” ditujukan kepada Nabi-Nabi Allah, dan KIASAN ini tidak membawa maksud adalah TUHAN itu sendiri.

    Nah jelas, sebaiknya jangan suka bermain dengan kata-kata.

    By, Penghibur

    • CosmicBoy berkata:

      @ Penghibur,

      Sebetulnya respon kamu ngga nyambung,

      Itu bukan sebab saya mengcopas ayat2 dari Injil.

      Jadi, kamu seperti dulu, masih tidak bisa membaca pikiran lawan bicara kamu (karena kamu masih dibawah standard).

      Anyway, terima kasih, anda semakin cerdik, sungguhpun ngga nyambung, tulisan2 kamu menunjukkan anda sekali pinter dalam memahami Al-Kitab (Lebih baik dari Muhammad).

      Salam.

      • Penghibur berkata:

        @CosmicBoy

        Hehe, bukan ngakk nyambung, cuma untuk pengetahuan anda, saya suka bicara dari sudut yang lain. Semoga anda faham, saya TIDAK PERLU MENGIKUT ARAHAN ANDA dan untuk pengetahuan anda SAYA BEBAS UNTUK MENYUARAKAN APA YANG SAYA MAHU.

        Perkara terpenting maklumat itu jelas dan anda akan faham apa yang saya ingin sampaikan. INGAT SAYA DILUAR DARI SEGALA KEMAHUAN DAN ARAHAN ANDA. Itu tidak akan berlaku walaupun 1%, hanya jika perlu, ya jika perlu patut disesuaikan.

        By, Penghibur

      • Penghibur berkata:

        @CosmicBoy

        COSMICBOY =====> Anyway, terima kasih, anda semakin cerdik, sungguhpun ngga nyambung, tulisan2 kamu menunjukkan anda sekali pinter dalam memahami Al-Kitab (Lebih baik dari Muhammad).

        PENGHIBUR =====> Jangan menghina Nabi Muhammad saw, ingat CosmicBoy, selagi Nabi Muhammad saw tidak masuk Syurga, tidak ada seorangpun yang layak termasuk Jesus untuk masuk ke dalam Syurga. Ingat ni baik-baik.

  23. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    COSMICBOY =====> 5:25 “Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya saatnya akan tiba dan sudah tiba, bahwa orang-orang mati akan mendengar suara Anak Allah, dan mereka yang mendengarnya, akan hidup.

    PENGHIBUR =====> John 5:37 “Bapa yang mengutus Aku…KAMU TIDAK PERNAH MENDENGAR SUARA-NYA, RUPA-NYA pun tidak”

    Jangankan mendengar suara Allah, melihat rupa-Nya pun tidak sesekali.

    Bilangan 23:19 “Allah BUKANLAH MANUSIA, sehingga ia berdusta, IA BUKAN ANAK MANUSIA, sehingga IA MENYESAL”

    Wah CosmicBoy, jangan persekutukan Allah, berhenti dong itu lebih baik.

    (Surah Al-Ikhlash 112:1-4)
    “Katakanlah; Dialah Allah Tuhan Yang Maha Esa, Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan dan Dia tiada sesuatupun yang setara dengan-Nya.”

    By, Penghibur

    • CosmicBoy berkata:

      @ Penghibur,

      COSMICBOY =====> 5:25 “Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya saatnya akan tiba dan sudah tiba, bahwa orang-orang mati akan mendengar suara Anak Allah, dan mereka yang mendengarnya, akan hidup.

      PENGHIBUR =====> John 5:37 “Bapa yang mengutus Aku…KAMU TIDAK PERNAH MENDENGAR SUARA-NYA, RUPA-NYA pun tidak”

      Jangankan mendengar suara Allah, melihat rupa-Nya pun tidak sesekali.

      Kamu ngomong apa?

      Saya mencantum ayat Injil ini utk membukti kepada Pak Unik (yg tidak unik) bahwa Yesus sendiri mengaku Diri-Nya Anak Allah.

      Jadi, yg kamu bawa2 John 5:37, itu apa-apaan?

      Ngga nyambung kan?

      Halo, halo, telpon putus, halo, halo, yaaaaa, halo, halo….(telpon putus).

      PENGHIBUR =====> John 5:37 “Bapa yang mengutus Aku…KAMU TIDAK PERNAH MENDENGAR SUARA-NYA, RUPA-NYA pun tidak”

      Jangankan mendengar suara Allah, melihat rupa-Nya pun tidak sesekali.

      Yaa, kenapa?

      Emang semua org pernah meliat Allah, Bapa?

      Baca sekali lagi, “Bapa”.

      Tidak kan…emang Yesus itu Allah Bapa?

      Kapan mau pinter?

      Tahun depan?

      Pantess…

      Bilangan 23:19 “Allah BUKANLAH MANUSIA, sehingga ia berdusta, IA BUKAN ANAK MANUSIA, sehingga IA MENYESAL”

      Yaaa, Allah bukan manusia, benar.

      Tapi Allah MAMPU mengambil wujud manusia, gampangkan? Wong Allah yg Maha Kuasa, Maha Bisa juga namanya, jadi itu mudah bagi-Nya, ngga ada yg mustahil!!!

      Jadi, sila bedakan kedua frase ini.

      Pelan-pelan (anda akan mengerti).

      Wah CosmicBoy, jangan persekutukan Allah, berhenti dong itu lebih baik.

      (Surah Al-Ikhlash 112:1-4)

      Emang dengan menyakini bahwa Kalamullah tidak diciptakan, bukan makhluk, saya mempersekutukan Allah?

      Kalo saya dituduh mempersekutukan Allah, kalian juga, karena menurut kalian, Kalamullah itu qadim dan qidam, tidak diciptakan, bukan makhluk!!!

      ***PIKIR****, jangan mengatakan orang, kalian yg lebih.


      “Katakanlah; Dialah Allah Tuhan Yang Maha Esa, Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan dan Dia tiada sesuatupun yang setara dengan-Nya.”

      • Penghibur berkata:

        @CosmicBoy

        Jesus adalah Allah atau BUKAN?

        Sekarang anda membezakan bahawa “emang Yesus itu Allah Bapa?” menjadi tanda tanya???

        Apakah Jesus Tuhan atau BUKAN? Jika Jesus BUKAN Allah Bapa, memang betul!

        Jesus hanya hamba Allah swt sahaja tak lebih dari itu.

      • Penghibur berkata:

        @CosmicBoy

        COSMICBOY =====> Saya mencantum ayat Injil ini utk membukti kepada Pak Unik (yg tidak unik) bahwa Yesus sendiri mengaku Diri-Nya Anak Allah.

        Jadi, yg kamu bawa2 John 5:37, itu apa-apaan?

        Ngga nyambung kan?

        Halo, halo, telpon putus, halo, halo, yaaaaa, halo, halo….(telpon putus).

        PENGHIBUR ======> Sebenarnya andalah “Yang Terputus dari rahmat Allah”, masakan ngak BISA NANGKAP, saya kongsikan bahawa Jesus dengan Allah swt BERBEZA 100%.

        Allah swt tidak mengambil/ berinkarnasi menjadi manusia kerana ada tertulis “BAHAWASANYA AKU, TUHAN, TIDAK BERUBAH”… “BAHAWA SELURUH LANGIT DAN LANGIT APA PUN YANG ANDA TAHU TIDAK BISA MEMUATNYA”

        Oleh kerana anda adalah seorang Kristian, lebih baik rujuk aja Alkitabnya, tak perlu semuanya saya nak tunjukkan, kalau tak jumpa nanti baru saya bagi rujukannya.

        COSMICBOY =====> Yaaa, Allah bukan manusia, benar.

        PENGHIBUR =====> Ada peningkatan, mungkin anda mendapat sedikit hidayah dari Allah dengan berkata demikian. Apakah JESUS itu MANUSIA atau BUKAN?

        COSMICBOY =====> Emang dengan menyakini bahwa Kalamullah tidak diciptakan, bukan makhluk, saya mempersekutukan Allah?

        PENGHIBUR =====> KALAMULLAH itu adalah Kitab Taurat, Kitab Zabur, Kitab Injil dan Kitab Al-Quran, semua ini adalah KALAMULLAH, dan ada lagi satu iaitu Lauhul Mahfuz.

        Jika anda menyatakan Jesus adalah kalamullah, maka semua Nabi dari Nabi Adam sehingga nabi Muhammad saw juga adalah KALAMULLAH. Mohon bertambah cerdik.

        COSMICBOY =====> Kalo saya dituduh mempersekutukan Allah, kalian juga, karena menurut kalian, Kalamullah itu qadim dan qidam, tidak diciptakan, bukan makhluk!!!

        PENGHIBUR =====> KALAMULLAH memang Qadim Lagi Azali, tetapi jika anda maksudkan Jesus adalah KALAM, maka timbul persoalan, adakah Jesus makhluk atau BUKAN?

        By, Penghibur

      • Penghibur berkata:

        @CosmicBoy

        COSMICBOY =====> ***PIKIR****, jangan mengatakan orang, kalian yg lebih.

        PENGHIBUR =====> Apa-apa juga tulisan anda yang boleh menjerumus pemikiran ke arah menyembah manusia, sangat-sangatlah ditentang di blog ini, sama ada anda ingin menjelaskan kepada oranglain atau siapa pun, SAYA BERHAK 100% MEMBANTAH TULISAN ANDA, TAK KIRA DARI SUDUT PANDANG YANG MANA PUN SAYA TETAP AKAN BANTAH, jika ia kerah kebaikan dan membina akal sesama kita maka saya tidak menolak selagi tidak mempersekutukan Allah kepada manusia.

        By, Penghibur

  24. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    Baca sekali lagi tulisan Pak Unik, sila gali inti tulisannya. Saya boldkan.

    sedangkan TIDAK ADA satu pun pengakuan Yesus sendiri bahawa dia adalah ANAK TUHAN …

    Ayat2 diatas saya copas utk membuktikan bahwa Islam disebarkan lewat hoax dan pembohongan.

    Jadi, respon2 kamu kemudian iirelevants, itu bukan inti dari reaksi saya.

    Semoga bisa pinter?

    Hahaha (I doubt it).

  25. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    Jika hanya itu anda patut memaafkannya, kerana itu hanya perkara kecil yang tak perlu digembar gemburkan.

    By, Penghibur

  26. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    Apa yang anda kurang puas ni?

    Anda ingin membuktikan apa lagi?

    Tentang ketuhanan Jesus kerr?

    Masih nak bincang lagi kerr?

    Aik… sebenarnya mahu apa lg?

    Allah swt suka dan sayang pada hamba-Nya yang tahu menjaga tingkah laku,

    Mungkin hanya kerana kita menjaga etika, maka Allah swt akan memberi syurga pada kita,

    Namun, belajarlah dari kesilapan dan kesalahan,

    Jangan malu pada kebenaran,

    Kerana sudah jelas dimana letaknya Pintu dan Kunci Syurga,

    Anda mahu membuka Pintu Syurga itu?

    Jika anda ingin masuk Pintu Syurga itu, anda perlukan Kunci!

    Tapi dimana kuncinya?

    Kuncinya adalah “Laa ilaha illallah, Muhammadar Rasulullah”

    InsyaAllah dengan kunci ini, anda semakin dekat dan mempunyai upaya untuk membuka Pintu Syurga!

    Ada kunci, perlu jaga kunci tu, dan usaha langkahmu ke arah Pintu Syurga itu, tentu anda ingin tahu bagaimana untuk melangkah sampai ke Pintu Syurga itu?

    Langkahnya adalah Rukun Iman dan Rukun Islam.

    Rukun Iman dan Rukun Islam adalah ARAH (ke Pintu Syurga), manakala Al-Quran pula adalah Cahaya Penyuluh Jalan (ARAH) sehingga anda sampai ke Pintu Syurga.

    Apa lagi yang nak dirisaukan Kunci ada di tangan Anda (KUNCI : Syahadah), anda berhak mendapat Syurga Allah swt kerana Dia menjanjikan kepada kita hamba-hambaNya.

    By, Penghibur

  27. Penghibur berkata:

    @COSMICBOY

    MAsalah anda tentang TRINITI sehingga saat ini masih tidak jelas, anda tewas dalam menyelesaikan kemelut ketuhanan anda, sebaiknya kembalilah kepada Fitrah iaitu ISLAM.

    By, Penghibur

  28. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    Yaaa ampun.

    Saya belum komentar tentang Triniti, kamu udah pada kebakaran jenggut.

    Muslim, muslim, ada ada saja.

    • Penghibur berkata:

      @CosmicBoy

      Jika benar anda ini adalah contoh manusia syurga, malah pada takut pada kebenaran, jangan lari dong, masa takut pada kebenaran.

      Setiap ulasan anda disini, walaupun anda hanya ingin menjelaskan tentang ANAK ALLAH, tetap juga anda membawa agenda menyembah manusia, so, saya sangat senang mencantas lebih awal dari terus merebak.

      Mohon jawab soalan saya diatas, masa lho selaku contoh manusia syurga takut memberi jawapan,

      By, Penghibur

  29. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    Jika anda menyatakan Jesus adalah kalamullah, maka semua Nabi dari Nabi Adam sehingga nabi Muhammad saw juga adalah KALAMULLAH. Mohon bertambah cerdik.

    Lupakan yg lain.

    Sila tunjukkan dari Al-Quran anda “semua Nabi dari Nabi Adam sehingga nabi Muhammad saw juga adalah KALAMULLAH.”

    Jangan kabur, saya nunggu.

    Ada ada saja.

  30. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    Jangan gitu dong, sila luruskan niat anda datang kesini, sila jawab soalan saya terlebih dahulu, selepas itu baru saya bg jawapan, senangkan. Al-Qurqn itu adalah KALAMULLAH.

    Nabi Muhammad saw adalah Al-Quran Yang HIDUP, Al-Quran Yang Boleh BERFIKIR, Al-Quran Yang Boleh BERJALAN. Setelah kembalinya Nabi Muhammad saw ke hadrat Allah swt, maka tinggallah Al-Quran dan Hadith `sebagai pengganti diri seperti yang ada pada kami sehingga saat ini. Ia Nabi Muhammad saw tidak pernah mati dalam jiwa kami, malah beliau tetap diam dalam diri kami, kami ingat sehingga saat ini dan selama-lamanya.

    Beriman kepada Al-Quran bererti beriman kepada Taurat, Zabur dan Injil, dan membawa maksud mengimani kesemua para Nabi yang masing-masing juga membawa wahyu Allah.

    Udah CosmicBoy, usah kabur, jawab dulu, gambang dong, bila mau pinter?

    By, Penghibur

  31. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    Agar tidak terliat oon kamu di antara para pembaca, sila tunjukkan dibagian mana Al-Quran menyebut para Nabi selain Yesus, Kalamullah?

    Ada?

    Silakan.

    Jangan takut pada kebenaran.

    • Penghibur berkata:

      @CosmicBoy

      Awak ni betul-betul suka berpolitik dalam pembicaraan, nah kebetulan saya juga memang suka p[ada politik dan perkauitannya dengan Tuahn dan sekarang memang sangat sesuai untuk perbincangan kita.

      COSMICBOY =====> Agar tidak terliat oon kamu di antara para pembaca, sila tunjukkan dibagian mana Al-Quran menyebut para Nabi selain Yesus, Kalamullah?

      Ada?

      Silakan.

      PENGHIBUR =====> CosmicBoy yang dihormati, apakah yang dimaksudkan KALAM Allah? Perbincangan ini mesti lebih baik, kalau kita bicara dengan tersusun dan teratur, jika anda ingin politikkan isu ni, maka jadilah orang politik yang sedar dan demi kebenaran dan tidak sekejap ke utara sekejap ke selatan atau seperti orang ya ng menyatakan atau ingin memPROGRAM atau SETTING minda orang lain dengan mengatakan “KERATA HONDA adalah LEMBU SEBENARNYA”

      Jika jelas itu adalah kereta HONDA, jangan sesekali KATAKAN ITU ADALAH LEMBU! Bagi orang-orang yang tidak mempunyai akal yang waras atau tidak berpendidikan (walaupun mempunyai Ijazah Master mahupun phD)sehingga tidak tahu membezakan mana satu LEMBU, mana satu KERETA HONDA, sangat-sangatlah saya bersimpati kerana diperKUDAKAN oleh pemikiran yang serong dari hakikat sebenarnya.

      By, Penghibur

      • CosmicBoy berkata:

        @ Penghibur,

        Peringatan terakhir, nih, saya nyari lagi tulisan anda agar semua pembaca tau bahwa saya tidak bohong.

        Anda menulis:

        “semua Nabi dari Nabi Adam sehingga nabi Muhammad saw juga adalah KALAMULLAH.”

        Sila tunjukkan kepada saya, dibagian mana Al-Quran nyebut spt diatas?

        Saya nunggu (ini tantangan kali ke-3).

        Jangan takut pada kebenaran.

  32. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    Al-Qurqn itu adalah KALAMULLAH.

    Bagus.

    Pertanyaan saya, apakah Kalamullah itu kekal, tidak diciptakan, bukan makhluk, qadim & qidam?

    Jangan takut pada kebenaran.

    • Penghibur berkata:

      @CosmicBoy

      COSMICBOY =====> Bagus.

      Pertanyaan saya, apakah Kalamullah itu kekal, tidak diciptakan, bukan makhluk, qadim & qidam?

      Jangan takut pada kebenaran.

      PENGHIBUR =====> KALAMULLAH memang KEKAL, KALAMULLAH memang QADIM lagi AZALI, KALAMULLAH berdiri pada Dzat Allah swt. KALAMULLAH merupakan salah satu sifat yang berdiri pada Dzat Allah swt, KALAMULLAH memerlukan tempat iaitu Dzat Allah sedangkan Dzat Allah swt tidak memerlukan tempat.

      Al-Quran merupakan KALAMULLAH, dan tentu menjadi tanda tanya, jika KALAMULLAH adalah QADIM dan AZALI, iaitu tidak berhuruf, tidak berlafaz, tiada permulaan dan tiada penhabisan, sedangkan Al-Quran memp[unyai permulaan dan memp[unyai penhabisan, menjadi pertanyaan yang agak serius!

      JAWAPANNYA adalah , Al-Quran adalah TERJEMAHAN DARI HAKIKAT KALAMULLAH, ini kerana jika KALAMULLAH diberitakan kepada manusia seluruhnya, takkan muat seluruh alam ini, di dalam Al-Quran, jika lautan adalah tinta dan pohon adalah penanya, maka sekalipun ditambah 7 lautan sebagi tinta tetap tidak akan habis-habis KALAMULLAH ini.

      Nah, kebetulan Nabi Muhammad saw adalah merupakan Al-Quran Yang HIDUP, Al-Quran Yang BERJALAN, Al-Quran Yang Boleh BERKATA-KATA, Al-Quran yang boleh BERFIKIR, pernah singgah ke bumi selama 63 Tahun. Hidupnya adalah untuk KALAMULLAH. Nabi Muhammad saw adalah TERJEMAHAN KALAMULLAH tetapi nabi Muhammad saw BUKAN Allah itu sendiri. melainkan Rahmat, Petunjuk dan Pedoman dari Allah swt untuk SELURUH ALAM.

      Sebelum saya kongsikan ayat Al-Quran, ada lebih baik anda menjawab soalan saya diatas, atau mahu saya ringkaskan persoalan itu sekali lagi?

      By, Penghibur

  33. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    KALAMULLAH memang KEKAL, KALAMULLAH memang QADIM lagi AZALI, KALAMULLAH berdiri pada Dzat Allah swt.

    Thanks, anda sudah mengaku itu.

    Jadi, selama ini Kristen ngga salah.

    Baca.

    “Sebelum segala sesuatu ada, Kalam itu sudah ada. Kalam itu ada karena Allah ada. Kalam itu ada bersama Allah karena Kalam itu adalah Allah…Oleh Kalam itulah Allah menjadikan segala sesuatu dan segala sesuatu dijadikan oleh Kalam itu. Dan Kalam itu menjadi manusia dan diam di antara kita.” (Injil Riwayat Yuhana 1:1-2, 14).

    Semoga kebenaran yg hakiki milik kita semua.

  34. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    Wah gaya bahasanya baik, cuma jika dibaca sebaik mungkin sangat menghairankan.

    (1) KALAM itu apa sebenarnya?

    (2) Pada mulanya adalah FIRMAN, Firman itu bersama-sama Allah, Firman Itu Allah, kemudian Firman itu menjadi manusia..ini ayat apa?

    (3) Jika diamati dengan sebaik mungkin disana terdapat 2 Tuhan? Ada dua Tuhan dalam Kristian? untuk pengetahuan saudara CosmicBoy KREDIBILITI Kitab John sangat dipertikaikan sebagai Kitab Suci, bahkan John sebagai anak murid Jesus juga turut dipertikaikan sebagai penulisnya.

    (4) Ayat itu sangat bertentangan dengan:

    John 5:37 “Bapa yang mengutus Aku…KAMU TIDAK PERNAH MENDENGAR SUARA-NYA, RUPA-NYA pun tidak”

    (Malachi 3:6)
    For I am the LORD, I CHANGED NOT

    (I Raja-Raja 8:27)
    Tetapi BENARKAH ALLAH HENDAK DIAM DI ATAS BUMI? Sesungguhnya langit, bahkan langit mengatasi segala langitpun tidak dapat memuat Engkau.

    (Bilangan 23:19)
    Alllah BUKANLAH MANUSIA sehingga Ia BERDUSTA; Ia BUKAN ANAK MANUSIA sehingga ia MENYESAL

    BERTENTANGAN DENGAN INI

    (Kejadian 6:5-6)
    Ketika dilihat Tuhan, bahawa kejahatan manusia besar dibumi dan bahawa segala kecenderungan hatinya selalu membuahkan kejahatan semata-mata, MAKA MENYESALLAH TUHAN, bahawa Ia telah menjadikan manusia dibumi, dan hal itu MEMILUKAN HATINYA.

    KESIMPULAN : Wah Cosmic, pernyataan anda nggak bisa dipegang kerana banyak masalah dalam bible ni, Cukup tentang SIFAT TUHAN, sudah CELARU, apatah lagi nak mengatakan TUHAN menjadi MANUSIA, bertambah-tambahlah CELARU.

    By, Penghibur

    • CosmicBoy berkata:

      @ Penghibur,

      Siapa Kalam sudah diberitahu.

      Sifatnya, kekal, qadim, qidam, berdiri pada hakikat Allah, tidak diciptakan, bukan makhluk.

      Menyakini Kalam adalah Allah tidak menegasi adanya dua Allah karena Kalam qaimah pada Dzat-Nya dalam kekekalan.

      Jadi, Kalam-Nya adalah diri Allah itu sendiri.

      Maap, yg lain itu irrelevants…ngga nyambung, jadi membuang waktu aja.

      Sila fokus ke topik diskusi.

      Kecuali ada tanda2 menyerah dari kamu.

      • Penghibur berkata:

        @CosmicBoy

        Anda kata IRRELEVANTS? biar betul? Apakah itu BUKAN ayat BIBLE?

        Nah apa juga penjelasan anda, seharusnya jangan meninggalkan, apa yang tercatat di dalam Kitab Bible, sangat jelas, terlalu banyak pertentangan.

        Jika kita berfikir secara waras, maka pernyataan anda tentang KALAM, tertolak 100% tanpa perlu dibincangkan lebih jauh.

        By, Penghibur

  35. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    Terakhir.

    Sila jawap spt ini.

    Anda menulis:

    “semua Nabi dari Nabi Adam sehingga nabi Muhammad saw juga adalah KALAMULLAH.”

    Sila tunjukkan kepada saya, dibagian mana Al-Quran nyebut spt diatas?

    Saya nunggu (ini tantangan kali ke-3).

    Jangan takut pada kebenaran.

    Salam dalam ketidakpengecutan.

  36. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    Wah ni gaya orang politik tahap tertinggi ni, apakah saudara boleh menjawab soalan saya diatas terlebih dahulu iaitu APAKAH JESUS MAKHLUK ATAU BUKAN?

    “Jesus (a.s) DILAHIRKAN, Bererti BUKAN PERMULAAN, Jesus (a.s) Dikatakan PERNAH MATI, Bererti Jesus (a.s) BUKAN PENGHABISAN”

    By, Penghibur

  37. hamba Allah berkata:

    Ini adalah komen saya yang pertama dan yang terakhir untuk para pembaca dan juga yang suka komen dan berhujah.

    Satu perkara untuk kita sama-sama fikirkan:

    Semua orang yakin dan cuba menegakkan pendapat masing-masing bahawa Allah yakni Tuhan yang maha Agung merupakan Dzat yang SEMPURNA dari semua aspek. Tidak ada cacat celanya walau sedikit.

    Jadi -> fikirkanlah, jika Allah itu sempurna maka AGAMA ALLAH juga wajib SEMPURNA kerana Allah yang mengajarkan manusia AGAMA.

    Antara Al-Quran dan Bible? yang mana isi kandungannya adalah sempurna?

  38. Mr.Nunusaku berkata:

    Jesus adalah Tuhan Dia berkuasa mengalahkan maut dan segera terangkat kesurga berada disisi Allah disurga.

    Muhammad tidak dapat mengalahkan maut, dan tertanam dalam alam maut sampai saat ini, dan pengikutnya sedang melakukan doa syalawat nabi 5x sehari agar Muhammad mendapatkan tempat terindah disisi Allah, terenyata dia tetap terkubur dialam maut.

    Muhammad sendiri tidak dapat menyelamatkan dirinya, lihat apa yang dikatakan oleh Muhamnmad dalam (Hadis Sahih Bukhari,vol.V,no.266) Demi Allah, meskipun aku seorang Rasul Allah, tapi aku tetap tidak tahu apa yang Allah lakukan padaku.

    Pada kenyataannya memang terlihat manusia palsu yang mengangkat dirinya sebagai rasul Allah akhirnya dia terkubur dalam alam maut kuburan Medinah. Ini menandakan kepalsuan Muhammad, tidsak berkuasa apa-apa dan bagaimana dengan pengikutnya…?nasib pengikutnya akan sama menuju alam maut.

    Allah swt Muhammad sendiri telah tertanam tidak dapat berkuasa apa-apa, tidak sama dengan Isa Almasih yang mempunyai kuasa didunia dan akhiran. Dan terbukti kekuasaannya dapat mengalahkan maut dan membangkitkan manusia dari mati itulah kekuasaannya Dia sebagai Tuhan.

    Muhammad…? tidak mempunyai kekuasaan sekecil apapun, kekuasaan Muhammad hanya dapat menipu pengikutanya dan harus mengakuinya sebagai nabi terakhir, kalau tidak muhammad mermberikan ancaman neraka jahanam buata Allah swt Muhammad.

    Dan terakhir hidupnya dia sendiri berada dalam siksaan neraka kuburan Medinah…tak mampukan menyelamatkan dirinya, dan bagaimana dengan pengikutnya..??? akan bernasib sama dan menjadi kayu bakar di neraka jahanam.

    Muhammad terkubur dialam maut, sedangkan Isa Almasih berada disurga disisi Allah yang esa, sedangkan Muhammad dimana…? bverada dalam alam maut karena dia adalah nabi palsu yang menyesat pengikutnya.

  39. Penghibur berkata:

    @Mr.Nunusaku

    Salam Sejahtera, anda ini sepatutnya membawa dalil baik dari Kitab Bible dan dari Kitab Suci Al-Quran. Bukan hanya menyerang peribadi nabi Muhammad saw dengan cara kotor.

    Saya juga boleh katakan, Kitab Bible menghina Jesus, malah dengan skop lebih meluas, BKitab Bible menghina Allah swt khususnya dan menghina semua utusan Allah swt.

    Saya kurang sihat, saya takkan jawab apa-apa buat masa ini. Andakata ada saudara muslim yang ingin membidas tuduhan Mr.Nunusaku, saya mempersilakan, dan saya senang dengan tingkahlaku serta adab sopan yang tinggi, kerana Agama membentuk keperibadian yang mulia da damai selalu.

    Inilah yang dikatakan ISLAM, ia juga membawa maksud DAMAI SEJAHTERA, sangat berbeza dengan KRISTIAN, entah dimana damai kalau hati penuh sifat buruk sangka, lebih-lebih lagi tanpa hujah .

    By, Penghibur

  40. hanna berkata:

    Saudaraku Penghibur…..

    aku juga heran selama ini, kenapa muslim selalu mendoakan muhammad?…kenapa?,,….
    seandainya kamu mengenal kasi Kristus……

    • Penghibur berkata:

      @Hanna

      Persoalan anda, BUKAN masalah serius. Hanya memerlukan kefahaman yang lebih baik.

      Apa masalah mendoakan kesejahteraan ke atas Nabi, sebenarnya, jika umat islam TIDAK mendoakan kesejahteraan kepada nabi Muhammad saw, darjatnya TETAP tinggi. Selawat ke atas Rasulullah saw adalah simbol kasih sayang, umat Islam yang selalu berselawat keatas nabi Muhammad saw akan mendapat pahala dan kebaikan dari amalan berselawat akan dipulangkan Allah swt kepada orang-orang yang berselawat ke atas baginda Rasul.

      “Umat Islam Kasihkan Nabi saw, Maka Nabi saw Sayangkan Umat, Inilah SIMBOL KASIH SAYANG”

      Sama ada orang Islam berselawat atau tidak, 100% TIDAK MENJEJASKAN darjat Nabi Muhammad saw kerana Nabi saw DIJAMIN SYURGA dan merupakan manusia pertama yang akan masuk ke dalam SYURGA Allah swt.. Diantara tujuan selawat ke atas nabi Muhammad saw juga adalah BUKTI bahawa nabi Muhammad saw sentiasa berada bersama kami dan dekat dengan kami umat Islam, Baginda Rasul sentiasa terpahat di jantung kami umat Islam, baginda saw juga adalah pemberi Syafaat di akhirat kelak, bagaimana Nabi Muhammad saw hendak memberi Syafaat kepada manusia, jika manusia tidak pernah ingat kepadanya.

      “Jika Nabi Muhammad saw Tidak Dibenarkan Masuk Syurga, Jangn Berharap Manusia Seluruhnya Termasuk Para Nabi, Juga Nabi Isa a.s iaitu Jesus Christ Akan Dapat Masuk Syurga”

      Seorang sahabat pernah datang bertemu rasulullah saw, kemudian bertanya, Ya Rasulullah, adakah hamba ini dapat bertemu Tuan di akhirat kelak, sama seperti hamba dapat bertemu Tuan seperti sekrang ini? Jawab baginda Rasul, ya, kamu dapat bertemu denganku, carilah daku di padang Masyar, aku ada disana..lalu bertanya sahabat sambil menangis, bagaimana hamba boleh mendapatkan Tuan diantara timbunan manusia yang dihimpun? jawab Rasulullah saw, jika kamu tidak menemuiku di padang Masyar, maka carilah daku di Telaga Kautsar, daku pasti berada disana.

      Kasihnya nabi Muhammad saw, sehingga mana-mana umat Islam yang tidak dapat menemui baginda rasul di Padang Masyar, maka umat islam boleh mencari baginda di Telaga Kautsar, kerana telaga kautsar adalah milik nabi Muhammad saw atas anugerah Allah swt. Simboliknya, sekalipun merangkak untuk menemui Baginda, maka merangkak itu lebih baik.

      Saudari hanna, ajaran islam mengasihi semua para nabi tidak terlepas untuk mengasihi Nabi Isa a.s (Jesus), jika Jesus mengasihi manusia, itu tidak menghairankan kerana nabi Musa a.s, Nabi Ibrahim a.s, nabi Islamil a.s, nabi Ishaq a.s, Nabi Nuh a.s, nabi adam a.s dan semua nabi-Nabi sangat mengasihi umatnya.

      Nabi Muhammad saw Adalah Kunci Syurga. Siapa Tidak Mengimani Baginda saw, Jangan Berharap Dapat Masuk Syurga. Lebih-Lebih Lagi Umat Manusia Akhir Zaman Ni, Dimana Al-Quran Ada Bersama Kita. Sila Saudari Renung-Renungkan Seketika.

      Mudah-mudahan perbincangan disini digunakan sebaiknya dan bersifat AKADEMIK.

      By, Penghibur

  41. prokatolik berkata:

    Penghibur:
    “Jika Nabi Muhammad saw Tidak Dibenarkan Masuk Syurga, Jangn Berharap Manusia Seluruhnya Termasuk Para Nabi, Juga Nabi Isa a.s iaitu Jesus Christ Akan Dapat Masuk Syurga”

    Komen: Yesus sudah di syurga sekarang ini. Yesus tidak perlu Nabi Muhammad untuk masuk syurga. Yesus sudah lama di syurga. Sebelum Muhammad lahir lagi Yesus sudah di syurga. Siapakah gerangan yang buat fakta baru?

  42. Penghibur berkata:

    @Stephen

    (1) Kamu katakan Nabi Muhammad saw tidak mampu memasukkan umatnya ke dalam Syurga? Saya kata benar KERANA SYURGA adalah milik Allah swt, masuknya umat Islam dari Zaman Nabi Adam a.s sehingga umat Islam Zaman nabi Muhammad saw adalah atas Rahmat Allah swt, bahkan Nabi-nabi Allah swt yang diketahui MAKSUM juga masuk kedalam Syurga atas rahmat Allah swt.

    Bagaimana untuk memahaminya? Begini Stephen, manusia dapat menggerakkan pancaindera dan menggunakan pancainderanya adalah atas rahmat Allah swt, dan BUKAN atas usaha manusia itu sendiri, bahkan setiap perkataan atau ayat-ayat yang anda taip Stephen adalah Kudrat atas rahmat Allah swt dan BUKAN hasil usahamu sendiri. Kalau bukan kerana rahmat Allah, jangan mimpi anda dapat mendengar, bercakap, melangkah, bergerak, makan, minum dan lain-lain.

    Jika manusia beribadat seumumr hidupnya, maka semua itu berlaku atas rahmat Allah, untuk mendapat rahmat Syurga maka, gunakan anugerah atas rahmat Allah swt itu demi kebaikan kerana yang Hak dan yang Batil JELAS. Sesiapa yang menggunakan anugerah atas rahmat Allah swt ini demi keburukan, maka Neraka Jahannam sedang menanti…

    Jadi apa yang saya cuba ketengahkan sebelum ini adalah Darjat Nabi Muhammad saw, bahawa atas rahmat Allah swt, maka baginda saw adalah manusia penting pada hari kiamat, bahkan semua nabi-nabi berseru kepada manusia untuk menemui Baginda saw. Saya rasa ini sudah jelas.

    (2) Nabi Isa a.s berada di Syurga? Nabi Isa a.s (Jesus) berada di langit iaitu berdasarkan hadith Rasulullah saw, Nabi Isa a.s iaitu Jesus berada DI LANGIT KEDUA bersama Nabi Yahya iaitu John The Baptist. Dalam kes ni, hanya Nabi Muhammad saw yang pernah diangkat Allah swt sampai ke sidratul muntaha dan akhir destinasi ini adalah Arasy Allah dan bertemu Allah swt. Wallaua’alam.

    Untuk pengetahuan anda Stephen, Roh Kudus iaitu Malaikat jibril a.s juga tidak dapat masuk ke Sidratul Muntaha, Roh kudus hanya boleh sampai ke langit ke Tujuh atas izin dan rahmat Allah swt. Kesimpulan disini adalah sebaik-baik makhluk dan hamba ciptaan Allah swt adalah Nabi Muhammad saw kerana itu kita umat manusia WAJIB taat pada Nabi Muhammad saw kerana Allah swt sangat mengasihi Rasulullah saw. Mi’raj Nabi saw ini adalah bukti keagungan Nabi Muhammad saw diangkat ke tempat tertinggi yang tidak pernah dilalui oleh mana-mana Nabi.

    By, Penghibur

    • prokatolik berkata:

      Jawapan tidak difahami dan mengelirukan jika merujuk istilah kristian. Jadi ia umpama air dengan minyak di sini. Masing-masing kata aku aku kau kau. Oren tetaplah oren, epal tetap epal. Begitulah seadanya.

      • Penghibur berkata:

        @Stephen

        Kalau Oren tetaplah Oren dan kalau Epal tetaplah Epal. memang kena dan baru saya perasan apa maksud 2 jenis buah yang anda bicarakan, bukan kebetulan kedua-dua buah ini tak sama. nah begitulah Nabi Isa a.s (Jesus) TETAPLAH Manusia sehingga ke Hari Kiamat dan Allah swt Tetaplah Tuhan dan BUKAN Manusia.

        “Maka Kalau MANUSIA TETAPLAH MANUSIA dan KALAU TUHAN TETAPLAH TUHAN”

        “Manusia TIDAK AKAN MENJADI TUHAN dan TUHAN BUKANLAH MANUSIA”

        “Allah swt (TUHAN) tetaplah Allah swt iaitu Tuhan Sekalian Alam”

        “Nabi Isa (Jesus adalah MANUSIA) Tetaplah Nabi Isa a.s (Jesus adalah MANUSIA)”

        By, Penghibur

  43. CosmicBoy berkata:

    @ penghibur,

    “Maka Kalau MANUSIA TETAPLAH MANUSIA dan KALAU TUHAN TETAPLAH TUHAN”

    >> Betul sekali, ini sejalan dgn akidah Kristen.

    FYI, pada diri Yesus ada dua hakikat, yg anda sebut Tuhan tetap Tuhan dan manusia tetap manusia! Itu disebut ‘hypotasis union’ persatuan dua hakikat dalam satu pribadi. Bagaimana persatuan itu bisa terjadi? Ia terjadi apabila Kalam Allah rela mengambil tubuh manusia sempurna yg kemudian diberi nama Yesus.

    Jadi apabila Yesus disalib dan mati, karena ‘hypotasis union’ ini yakni spt yg anda katakan, manusia tetap manusia, Tuhan tetap Tuhan, maka yang mati itu keadaan manusia-Nya!

    Begitu juga dengan makan, minum, capek, kencing, kentut, buang air besar, karena ‘hypotasis union’ ini maka tidak dapat dikatakan Tuhan makan, minum, capek dll.

    Wah, bagus, anda semakin hari semakin pinter bahkan bisa dikatakan anda lebih pinter dari Muhammad.

    Salam.

  44. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    Salam sejahtera saya ucapakan pada kamu, sayang sekali ajaran Khatolik tidak mampu membentuk keperibadian yang baik pada dirimu. Sehingga saat ini kamu masih gagal dalam bab akhlak. Sila renung2kan diri.

    (1) Apakah Beza Allah dan Kalam Allah?

    (2) Adakah 2 hakikat itu SATU dalam PERSATUAN atau SATU yang SATU pada HAKIKAT?

    (3) ‘Hypotasis Union’ adakah membawa maksud SEBAHAGIAN dari Sifat TUHAN MATI iaitu sifat kemanusiaan-Nya? DAN adalkah Sifat kemanusiaan-Nya adalah sifat Tuhan itu sendiri?

    (4) Kamu katakan Tuhan tidak makan, minum, buang air besar dan lain-lain yang bersifat kemanusiaan, sedangkan Jesus makan dan minum, berak dan lain-lain keperluan..apakah ni Tuhan? Jika Jesus buang air besar atau kentut, apakah Tuhan itu sebenarnya yang kentut?

    (5) Jika anda bermaruah demi agama anda, tak perlu anda menghina nabi Muhammad saw, andaikata anda benci sekalipun pada nabi Muhammad saw. Setiap perbuatan ada harganya, anda tidak terlepas di akhirat untuk menjawab penghinaan anda terhadap nabi Muhammad saw. Semoga anda memperoleh hidayah dari Allah swt.

    By, Penghibur

  45. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    Salam sejahtera saya ucapakan pada kamu, sayang sekali ajaran Khatolik tidak mampu membentuk keperibadian yang baik pada dirimu. Sehingga saat ini kamu masih gagal dalam bab akhlak. Sila renung2kan diri.

    >> Aneh ya…

    Yang menyebarkan kebohongan dan fitnah tentang Yesus itu siapa?

    Anda tidak menampilkan Yesus dan ajaran Kristen secara wajar, menampilkan apa adanya spt yang diimani orang Kristen, sebaliknya anda menyebar2kan fitnah dengan mengatakan Yesus ini-itu, Kristen ini-itu, hal2 yang orang Kristen tidak pernah yakini tapi diada2kan untuk mengolok2!

    Anda sendiri mengolok2 tapi menuduh orang sebaliknya.

    Moslem, how pathetic…you people are.

    Oke, back to topik.

    Menjawab pertanyaan anda.

    (1) Kalam Allah qadim dan qidam, tidak diciptakan, berdiri pada hakikat Allah. Itu ajaran Kristen. Entahlah kalu Islam tapi satu hal yg bukan rahasia lagi, menurut Islam (dan juga anda serta Shahil), Kalam Allah tidak diciptakan. Jadi pertanyaan saya, Yang Tidak Diciptakan hanya siapa? Sudah tentu Allah! Emang ada pribadi/entitas lain yang tidak diciptakan selain Allah, ngelawak loe! Jadi apa hubungan Allah dan Kalam-Nya. Gampang, hubungan yang tak terpisahkan, Kalam Allah ADA DENGAN SENDIRINYA pada hakikat Allah, qaimah pada Dzat-Nya dari kekal sampai kekal. Menurut Kristen, Kalam itulah yang mengambil sosok manusia yang anda yakini sebagai Isa.

    (2) Dua hakikat itu menyatu secara tak terpisahkan pada diri Yesus tanpa bercampur-baur. Jadi, apabila membaca Injil, jangan mengutip ayat2 kemanusiaan-Nya untuk menegasi/menolak atau untuk membuktikan Yesus bukan Allah. It does’t work that way. Sebab para diri Yesus ada unsur2 Ilahi dan unsur2 manusiawi. Sewaktu2, Yesus mengerjakan hal2 Ilahi, sewaktu2, Yesus mengerjakan hal2 manusiawi. Itulah Yesus selengkapnya. Sayang, kalian mempercayai Yesus sebagian saja yakni cuma seorang ‘nabi’.

    (3) Sudah saya jelaskan bahwa ‘hypotasis union’ bermaksud pada diri Yesus ada dua unsur/hakikat, Ilahi (karena Dia adalah Kalam Allah) dan unsur manusiawi (karena Kalam itu telah mengambil sosok manusia). Semasa Yesus berada di muka bumi, pada diri-Nya ada dua unsur ini, terpadu, menyatu secara tak terpisahkan tapi tidak bercampur-baur. Karena tidak bercampur-baur, maka unsur2 Ilahi-Nya tidak memiliki sifat2 manusia dan unsur2 manusiawi-Nya tidak memiliki sifat2 Allah. Jadi apabila Yesus mati, karena konsep tidak bercampur-baur itu, maka sifat dapat mati pada diri Yesus adalah dari unsur manusia-Nya bukan dari unsur Ilahi-Nya sebab unsur Ilahi tak dapat mati. Jadi apabila Yesus mati di kayu salib, tidak benar bahkan keliru mengatakan Tuhan mati. Yang benar, Yesus mati, lebih jelas, Yesus dari unsur manusia-Nya yang mati! Jadi dengan mengatakan sebagian Tuhan yang mati apa ya justru menunjukkan bahwa anda perlu belajar lebih banyak daripada menghabis banyak waktu menuang angin busuk!!!

    (4) Pertanyaan yang bodoh. Kan sudah dijelaskan Yesus memiliki dua unsur, Ilahi dan Insani. Dua unsur ini menyatu secaraqv tak terpisahkan tapi baca baik2 statements ini, kedua unsur ini tidak bercapur-baur, artinya unsur Ilahi tidak mengerjakan unsur2 insani dan unsur2 insani tidak mengerjakan unsur Ilahi. Wah pertanyaan anda justru menunjukkan bahwa anda masih perlu banyak belajar arti dari ‘hypotasis union’ ini. Coba ya, klik google dan ketik frase itu, semoga anda akan lebih pinter dari lelaki Arabia itu.

    (5) Saya tidak ingat mendebatkan Muhammad nter dianggap mengolok2.

    Tinggal baca.

    Salam.

  46. Penghibur berkata:

    @CosmicBoy

    Penyebar FITNAH? Siapa penyebar FITNAH sebenarnya? Disini telah dijelaskan dengan sebaiknya bahawa Jesus iaitu nabi Isa a.s berdasarkan Kitab Bible umat Kristian yang mengATASNAMAkan Kitab Taurat, Kitab Zabur dan Kitab Injil TIDAK DIIKTIRAF sebagai KALAMULLAH. jika tidak keberatan saya hanya mampu katakan Kitab bible dipengaruhi oleh unsur-unsur pemikir Dajjal iaitu Al-masih Ad-Dajjal atau AntiChrist.

    Berbalik kepada topik perbincangan. Sila berhati-hati ketika menjawab soalan berikutnya.

    (1) Kamu katakan KALAM itu menjadi manusia. Apakah KALAM itu Allah? ..atau Allah itu KALAM? Apakah maksud Sifat dan bagaimana memahami pengertian Sifat? Sila bahas.

    (2) Jawapan anda mula tidak masuk akal, nabi muhammad saw menjalankan hidupnya selama 63 tahun bersifat keilahian TAPI Nabi Muhammad saw BUKAN TUHAN tetapi hanya utusan Tuhan. segala yang dilakukan dan ditunjukkan oleh nabi Muhammad saw adalah bersifat ketuhanan yang membawa maksud arahan dan perintah dari Allah swt. Akhlak nabi Muhammad saw adalah Quran, sifat Nabi Muhammad adalah Quran. Tiada istilah seperti yang kamu jelaskan bahawa Jesus sekejap bersifat ketuhanan, sekejap lagi bersifat kemanusiaan. jesus hanya manusia dan menjalankan perintah Tuhan sepanjang hayatnya. Jesus memiliki sifat ketuhanan yang memabawa maksud menerima dan melaksanakan arahan dari Allah swt dan BUKANNYA Jesus itu TUHAN. Pernyataan anda dalam hal ini tertolak kerana semua nabi-nabi Allah memiliki sifat ketuhanan yang membawa maksud menerima dan melakssanakan perintah Allah swt. Maklum.

    (3) Pernyataan anda ini sangat sulit bagi keseluruhan dunia Kriatian sama ada Khatolik mahupun Protestant. Dalam islam jelas, Jesus hanya utusan dan Allah swt adalah Tuhan yang mengutus jesus untuk Bani israel. Lagi anda menyatakan bahawa dalam diri Jesus ada 2 aspek iaitu Sifat ketuhanan dan sifat kemanusian dan TIDAK bercampur baur. Apabila jasad kemanusiaanya menghadapi maut tetapi tidak sifat keilahian itu. So, kesimpulan terakhir adalah SATU yang kamu maksudkan dalam TRINITI adalah SATU dalam PERSATUAN dari 3 OKNUM yang samasekali BERBEZA.. dalam ertikata lain Allah, Jesus dan Roh Kudus BUKANLAH SATU PADA HAKIKAT melainkan SATU PADA PERSATUAN dari 3 PERIBADI. Jelas. Setakat ini tidak dibuktikan bahawa TRINITI adalah SATU PADA HAKIKAT, bahkan sehingga ke hari kiamat dan hakikat itu adalah Allah adalah Allah, Jesus adalah jesus dan Roh Kudus adalah Roh Kudus, ketiga-tiganya berbeza samasekali. Maka hujah Quran sangat benar dalam hal ini.

    (4) Ini BUKAN PERTANYAAN BODOH, sebenarnya saya bertanya soalan ini kerana ingin MEMPERLIHATKAN KEBODOHANMU CosmicBoy, sebab itu saya bertanya demikian dan 100% bukan saya yang bodoh.

    Bolehkah saya menyatakan pernyataan anda berkenaan diri jesus itu bertambah jauh dari hakikat dan sebenarnya menambah lagi kesesatan. kamu katakan bahawa “..unsur Ilahi tidak mengerjakan unsur2 insani dan unsur2 insani tidak mengerjakan unsur Ilahi..” Ilmu apa ni Cosmic? Apa2 juga perbuatan yang dilakukan oleh manusia atas arahan atau perintah dari Tuhan akan membawa maksud seseorang itu bersifat keilahian kerana melaksanakan hukum hakam Tuhan dan ini TIDAK bermaksud seseorang yang melaksanakan perintah Tuhan itu adalah dia boleh dinobatkan Tuhan itu sendiri walaupun sikapnya bersifat ketuhanan, ini kerana Tuhan hanya Allah swt dan Dia hanya satu-satuNya.

    (5) .nabi Muhammad saw yang kamu hina itu adalah nabi kesayangan Allah swt, bidan yang menyambut kelahiran Nabi Muhammad saw adalah Maryam iaitu Ibu Nabi Isa a.s dan Asiah isteri Firaun. Maryam dan Asiah adalah diantara 4 wanita yang mempunyai kedudukan yang tinggi disisi Allah swt, 2 wanita lagi adalah Khadijah dan Fatimah Al-Zahrah.

    Sila jaga dan kawal diri kamu, terutama akhlak kamu CosmicBoy, saya berani jamin jika anda seorang Muslim dan mempelajari islam dengan baik, anda TIDAK akan memiliki akhlak sedemikian. Saya yakin Bible tidak mampu mendidik hati anda kerana Bible BUKAN Kalam Allah, hanya mengATASNAMA Allah. jauhkanlah diri kita dari fitnah, insyaAllah anda dapat hidayah dari-Nya.

    By, Penghibur

  47. CosmicBoy berkata:

    @ penghiburt,

    Sila jaga dan kawal diri kamu, terutama akhlak kamu CosmicBoy, saya berani jamin jika anda seorang Muslim dan mempelajari islam dengan baik, anda TIDAK akan memiliki akhlak sedemikian. Saya yakin Bible tidak mampu mendidik hati anda kerana Bible BUKAN Kalam Allah, hanya mengATASNAMA Allah. jauhkanlah diri kita dari fitnah, insyaAllah anda dapat hidayah dari-Nya.

    >> hahaha…

    Bukan rahasia lagi ajaran2 darii AQ membuat kalian agresif dan hauskan darah. Semua teroris muslim pada ngaku bahwa tindakan kejam mrk ada dalilnya dari AQ. Bukti sudah jelas, Islam tidak membawa apa2 selain (anda isi sendiri).

    Salam.

    • Penghibur berkata:

      @CosmicBoy

      Kamu terlalu sempit fikiran untuk memahami situasi peperangan yang dilakukan oleh Islam. Islam BUKAN terorist, Islam adalah damai sejahtera. Adapun arahan-arahan berperang yang dinyatakan di dalam Quran atas sebab-sebab yang meWAJIBkan umat Islam.

      Apa yang sedang kamu bicarakan adalah FITNAH kepada AGAMA ISLAM, jangan-jangan dalang-dalang peperangan dengan mengATASNAMA Islam ditaja penuh oleh golongan Kristian dan beberapa organisasi lain yang merupakan elit antarabangsa. Juga boleh disimpulkan golongan-golongan yang berperang atas nama islam adalah penyamaran sepenuhnya dari golongan Kafir untuk memperlihatkan kepada Dunia bahawa Islam kejam. Padahal tidak demikian.

      (1) Apabila keselamatan,harta benda, kebebasan hak umat Islam terancam, maka WAJIB umat islam berlinduing diri atau menjaga hak-hak ini. Perkara terpenting adalah Umat Islam berperang kerana diperangi, jika musuh ingin kedamaian maka kedaimaian LEBIH UTAMA.

      (2) Apabila perjanjian dalam perlembagaan negara dipermain-mainkan, sedangkan baik Muslim mahupun bukan islam WAJIB sama2 menggembling tenaga dan menjaga keamanan Negara.

      (3) Adapun umat islam berperang iaitu Jihad Fi Sabilillah adalah berperang kerana menentang kepalsuan dan umat islam berperang demi menegakkan kebenaran.

      CosmicBoy, sangat menghairankan kerana anda sepatutnya meWAJIBkan diri anda menjawab atau membahas topik yang sedang kita bicarakan dan jangan CUBA MENYELEWENG KE SIMPANG LAIN. bak kata Jesus (a.s) Janganlah menyimpang ke jalan lain melainkan kepada domba tersesat dari umat Israel. nah subjektifkan Cosmic….. sila kembali kepangkal jalan.

      CosmicBoy, marilah bersama-sama kami Agama Islam, mengapa tidak menggunakan tenagamu untuk sama2 kita perjuangkan yang hak, dan WAJIB anda meninggalkan kristian dan memeluk Islam, kerana Islam adalah fitrah hatimu dan Allah swt sangat mengetahui hakikatmu dan nalurimu Cosmic. jangan diturutkan sangat perasaanmu, beriman dalam islam bererti beriman juga kepada Nabi Isa a.s iaitu Jesus dan dalam islam anda akan mengimani Jesus pada kedudukan dan martabatnya yang sebenar.

      By, Penghibur

  48. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    Sangat jelas bahwa Yesus adalah Kalam Allah yang mengambil sosok manusia sambil memelihara diri-Nya dari sifat2 manusia itu. Jadi Kalam Allah telah menjadi manusia sambil manusia-Nya bukan Kalam Allah.

    Kalam Allah dalam Islam telah mengambil bentuk dalam sebuat kitab sambil kitab tu bukan Kalam Allah.

    Sila bandingkan.

    Ngga usah refot2.

    Mau ngomong Yesus itu manusia, silakan.

    Itu urusan agama loe.

    Bagi saya, jelas Yesus adalah Kalam Allah.

    Kalam itu telah menjadi manusia.

    Jadi Yesus selain Kalam Allah, juga seorang manusia. Bedanya Yesus itu manusia sempurna, tak berdosa!

    Kalian telah diajar secara salah oleh Muhammad.

    Muhammad mengajar Yesus hanyalah seorang utusan.

    Itu Yesus sebagian, Yesus yang kurang lengkap.

    Saya menyakini Yesus yang sepenuhnya, Yesus yang lengkap yakni Yesus yang diajar para murid/hawariyyun Yesus. Itulah Yesus yang selengkapnya yakni Dia adalah Kalam Allah yg mengambil bentuk manusia. Pernyataan itu bukan sulit bagi kalian untuk percaya lawong kalian percayakan Kalam Allah telah mengambi bentuk sebuah buku/kitab! Masok mengambil bentuk manusia kalian pada buta?

    Cisciscis…

    • Penghibur berkata:

      @Cosmic

      Sila jawap mengikut soalan, saya memperhatikan dari tulisan anda, bahawa anda telah mula hilang kawalan dan cuba lari dari persoalan. Semoga anda dapat mengawal emosi anda dan lebih beretika, kerana etika sangat penting dan tunjukkan kebijaksanaan beragama. Anda sepatutnya mampu mengawal stres yang anda hadapi dengan menerima Islam.

      Islam menyelamatkanmu, Islam membentuk akhlakmu, Islam adalah Fitrahmu, jangan tolak Fitrah Cosmic. Suatu yang dikatakan fitrah adalah terbaik untukmu dari Tuhan yang menciptakanmu iaitu Allah swt.

  49. CosmicBoy berkata:

    @ Penghibur,

    Udah dijawab kawan? Dibaca apa belom tanggapan saya itu (kayaknya ngga sih)?

    Lagian respon2 anda ngga nyambung.

    Saya ngomong siapakah Yesus, anda bawa2 Tritunggal.

    Saya ngomong Kalam Allah, anda bawa2 Bible.

    Ketahuan anak muda tapi otak anak TK.

    Saran saya, kalu mau diskusi ini dijalur yang betul, sila baca tulisan2 lawan bicara anda secara baik. Bawa aja ngga nyampe, sok pinter.

    Kalu 1 muslim spt ini, ngga papa, tapi setiap hari di sana sini, semua debater muslim kayak gituh, mana tahan!

    • Penghibur berkata:

      @CosmicBoy

      Sila jaga akhlakmu, kerana akhlak adalah asas dalam agama dan Islam sangat mementingkan akhlak. Semua topik yang kita bicarakan masih didalam konteks perbincangan sebenar. Janganlah kerana kamu tidak dapat apa yang kamu inginkan maka kamu kata saya itu dan ini. Belajarlah untuk menghormati oranglain kerana itu adalah cermin dalamanmu iaitu sifat yang kurang sopan adalah terjemahan dari hati yang gelisah yang penuh dengan ketidakpuashatian.

      Sama ada kita membicarakan Kalam, Bible, Jesus, Triniti, semuanya berkait antara satu dengan lainnya, tidak boleh dipisahkan. Mengapa terlalu gelisah? Tenangkan hatimu atau kembalikan hatimu kepada fitrahnya iaitu Islam, insyaAllah kamu akan dapat dipimpim dengan tarbiah Islam dan ini menyelamatkan.

      Anda masih tidak membahas soalan-soalan berbangkit, kerana soalan berbangkit sangat penting dan ia berkaitan dengan semua perbincangan kita berkenaan Jesus dalam Triniti, Kalam dalam Bible. CosmicBoy anda BUKAN bsedang berbicara kepada jemaah Kristian, saya ini orang Islam yang mencintai kedamaian dan kebenaran yang hakiki. Jangan menganggap saya ni macam jemaah Kristian atau mesti terima saja tanpa sebarang persoalan. setipa persoalan yang berbangkit, insyaAllah akan mendekatkanmu kepada Islam yang diredhai.

  50. Malay Atheist berkata:

    Adakah Jesus itu tuhan? Tak payah buang masa – tiada bukti yang apa-apa tuhan dari mana-mana agama ada.

  51. bidadari berkata:

    ijin copas boleh gak yah?

  52. Hey! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Kudos!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s